Kompleksowe rozwiązania dla zelektryfikowanego transportu publicznego

Hybryda, elektryczna hybryda czy może w pełni elektryczny autobus? Podczas IAA Volvo Buses przedstawiło swoją pełną gamę zelektryfikowanych autobusów oraz rozwiązań biznesowych zaprojektowanych, by ułatwić klientom odejście od standardowych paliw na rzecz publicznego transportu zasilanego energią elektryczną.

volvo-7900-electric-hybrid

Volvo Buses na targach IAA 2016

alt-text

Dzięki swojej wszechstronnej gamie zelektryfikowanych autobusów Volvo kontynuuje bycie liderem w dążeniu do osiągnięcia czystszego, bardziej cichego oraz energooszczędnego transportu publicznego. Do tej pory Volvo Buses na całym świecie sprzedało ponad 2700 zelektryfikowanych pojazdów.

- Popyt na zrównoważony transport publiczny wzrasta na całym świecie, a my mamy to, czego potrzeba, aby temu sprostać. Nasze rozwiązania umożliwiają elektryfikację i optymalizację zarówno transportu miejskiego, jak i podmiejskiego w ekonomiczny sposób. Przekłada się to nie tylko na poprawę stanu środowiska, ale również daje zupełnie nowe możliwości w obszarze rozwoju miast - mówi Håkan Agnevall, Prezes Volvo Buses.

Nowe możliwości rozwoju miast
Bezemisyjne, ciche pojazdy umożliwiają pracę w miejscach, które były wcześniej niedostępne dla autobusów ze względu na ograniczenia emisji spalin lub hałasu. Poza tym przystanki mogą znajdować się wewnątrz pomieszczeń, dzięki czemu pasażerowie są chronieni przed złymi warunkami pogodowymi i mroźną zimą, Przystanki wewnątrz budynków są testowane na przykład w Göteborgu, gdzie elektryczne autobusy Volvo jeżdżą od ponad roku. W tym mieście wiele stron reprezentujących m.in. branżę przemysłową, miejskie planowanie czy sektor akademicki pracuje wspólnie, by zweryfikować, jakie możliwości daje elektryfikacja transportu autobusowego. Elektryczne hybrydy Volvo jeżdżą również po ulicach Sztokholmu, Hamburga oraz Kurytyby, a w następnym roku w pełni elektryczne autobusy Volvo pojawią się na ulicach Paryża. 

- Dążymy do przyszłości, w której transport opiera się na hybrydach, elektrycznych hybrydach oraz w pelni elektrycznych autobusach. Te trzy poziomy elektryfikacji pozwalają nam stworzyć dopasowane do klientów kompleksowe rozwiązania z zakresu publicznego transportu, indywidualnie dla każdego z miast - podkreśla Håkan Agnevall.

Kompleksowe rozwiązania ułatwiają pracę klientom
W 2016 roku Namur w Belgii oraz Luksemburg zdecydowały się skorzystać z całościowych rozwiązań Volvo z zakresu zelektryfikowanych autobusów. Namur zamówiło jedenaście elektrycznych hybryd. Luksemburg, w którym 14 hybryd Volvo jest już obecne na ulicach, zamówiło kolejne pięć elektrycznych hybryd.
- Klienci płacą co miesiąc ryczałtem za pojazdy, ich serwis oraz akumulatory. W cenę wliczone są również stacje ładowania. Jest to bezpieczne i proste rozwiązanie, zapewniające wysoką niezawodność i przewidywalność kosztów - mówi Håkan Agnevall.

W obu powyższych przypadkach ABB jest producentem sprzętu do ładowania, przy czym Volvo współpracuje w tym zakresie również ze spółką Siemens.

Otwarta infrastruktura ładowania
Aby ułatwić wprowadzenie zelektryfikowanych pojazdów w europejskich miastach, Volvo i kilku innych producentów autobusów oraz systemów ładowania zeszłej wiosny zdecydowało się na wdrożenie otwartej i ogólnodostępnej infrastruktury ładowania. Standard ładowania jest oparty o statyczne ładowanie przewodowe z wykorzystaniem pantografu i interfejsu wyposażonego w WiFi. Ze względu na to, że wyposażenie jest standardowe, każde miasto może indywidualnie wybrać dostawcę systemu ładowania. Oznacza to również, że jedna stacja ładowania może obsługiwać autobusy różnych marek.
- Volvo jest gotowe na potrzeby miast, które chcą zrobić krok w przyszłość. Spełnione zostały wszystkie warunki wstępne, aby móc dokonać w transporcie publicznym najprawdopodobniej największej zmiany od 70-80 lat - mówi Håkan Agnevall.

Oferta zelektryfikowanych autobusów Volvo i infrastruktura ładowania

Hybryda Volvo 7900
• Dwuosiowy autobus hybrydowy wyposażony w silnik elektryczny, akumulatory oraz mały silnik diesla. Wprowadzony w 2010 roku.
• Cichy i bezemisyjny przy rozpoczynaniu jazdy i na postojach.
• Zużycie energii niższe do 39 % w porównaniu z autobusem z silnikiem diesla.
• Przewozi do 102 pasażerów.

Przegubowa hybryda Volvo 7900
• Trzyosiowy autobus hybrydowy wyposażony w silnik elektryczny, akumulatory oraz mały silnik diesla. Wprowadzony w 2013 roku.
• Cichy i bezemisyjny przy rozpoczynaniu jazdy i na postojach.
• Zużycie energii niższe do 30 % w porównaniu z autobusem z silnikiem diesla.
• Przewozi do 154 pasażerów.
Elektryczna hybryda Volvo 7900
• Dwuosiowy autobus hybrydowy wyposażony w silnik elektryczny, akumulatory oraz mały silnik diesla. Wprowadzony w 2014 roku.
• Możliwość przejechania między ładowaniami około siedmiu kilometrów bez emisji i hałasu. Ładownie trwa zaledwie kilka minut dzięki słupom do ładowania Opportunity Charging, które znajdują się na końcowych przystankach.
• Zużycie energii niższe do 60 % w porównaniu z autobusem z silnikiem diesla.
• Przewozi do 95 pasażerów.

Elektryczny autobus Volvo 7900
• Dwuosiowy autobus elektryczny wyposażony w silnik elektryczny oraz akumulatory, wprowadzony w 2015 roku.
• Przejeżdża do dziesięciu kilometrów jedynie na akumulatorach, dzięki czemu jest cichy i bezemisyjny. Ładownie trwa zaledwie kilka minut dzięki słupom do ładowania Opportunity Charging, które znajdują się na końcowych przystankach.
• Zużycie energii niższe do 80 % w porównaniu z autobusem z silnikiem diesla.
• Przewozi do 105 pasażerów.

OppCharge
• Otwarty interfejs pomiędzy sprzętem do ładowania i pojazdami
• ładowanie w zakresie 150 kW i 300 kW
• Wszelkie ruchome elementy wbudowane w słup do ładowania
• Ładowanie trwające od 3 do 6 minut wystarcza na 30 minut jazdy
• Statyczne ładowanie przewodowe poprzez pantograf. Komunikacja pomiędzy autobusem i stacją do ładowania odbywa się poprzez WiFi
Na dachu autobusu zamontowane są szyny do podłączenia do systemu, które są odporne na wszelkie warunki pogodowe, od -25 C do +45 C
• W zakresie infrastruktury ładowania Volvo współpracuje ze spółkami Siemens i ABB.