ElectriCity przygotowywane do następnego etapu – zwiększenia ruchu pojazdów elektrycznych w Göteborgu

Po dwóch udanych latach kursowania elektrycznych autobusów na trasie 55 w Göteborgu, w Szwecji, partnerzy przedsięwzięcia ElectriCity zdecydowali o zwiększeniu ruchu autobusów elektrycznych w mieście. W czerwcu przyszłego roku dwa elektryczne autobusy o wysokich możliwościach przewozowych zaczną kursować na trasie 16. W tym samym czasie planuje się również rozszerzyć obszar demo dla pojazdów ciężarowych, aby ruch miejski był cichy i bezemisyjny.

„Göteborg to silny ośrodek przemysłu samochodowego i węzeł logistyczny obszaru nordyckiego. Jedną z korzyści jest zaangażowanie w początkową fazę testów technologii nowej generacji. Cieszymy się, że dzięki naszym partnerom z ElectriCity możemy nauczyć się więcej, a ponieważ Göteborg wciąż rozwija się i staje się dużym, atrakcyjnym miastem, ta współpraca jest dla nas również szansą na doskonalenie planowania urbanistycznego. Ciche pojazdy nowej generacji, które nie emitują spalin będą kolejną zachętą do życia i pracowania w tym mieście. Jestem szczęśliwy i dumny, że nasze wspólne przedsięwzięcie odniosło do tej pory tak duży sukces, a teraz pozwala nam przejść do kolejnego etapu” mówi Stefan Eglinger, Dyrektor Administracji Transportu Miejskiego miasta Göteborg.

Od 2013 roku ElectriCity zrzesza firmy, naukowców, władze publiczne, miasto i region, aby testować i rozwijać nowe rozwiązania dla zrównoważonego transportu i zrównoważonego rozwoju miasta. Najbardziej zauważalnym wynikiem współpracy jest linia autobusowa 55, na której od 2015 roku kursuje dziesięć całkowicie i częściowo elektrycznych autobusów. Zgodnie z pierwotnym planem, testy zostały zaplanowane do 2018 roku, ale ponieważ uwzględniono w nich dodatkowe pojazdy, okres testowy potrwa do 2020 roku.

W czerwcu 2018 roku, kiedy w Göteborgu będzie odbywać się Volvo Ocean Race, dwa elektryczne autobusy przegubowe kursujące pomiędzy centrami handlowymi Nordstan i Frihamnen będą reprezentować najnowsze osiągnięcia techniczne. Te dwa prototypowe autobusy będą później kursować na trasie 16, która zostanie wyposażona w infrastrukturę do ładowania i przystanki autobusowe przystosowane do ruchu pojazdów elektrycznych o wysokiej przewoźności. Powstaną, między innymi, nowe stacje ładowania w Eriksbergstorget i Sahlgrenska Hospital.

„Jesteśmy przekonani, że ludzie z Västra Götaland chcą więcej autobusów elektrycznych, a pasażerowie korzystający z linii 55 są bardzo zadowoleni” mówi Ulrika Frick, przewodnicząca Zarządu ds. transportu publicznego regionu Västra Götaland, odpowiedzialna za rozwój transportu publicznego w Västra Götaland.
„Chcemy, żeby coraz więcej ludzi zostawiało samochody pod domem tak, aby zmniejszyła się emisja i poziom hałasu. Autobusy elektryczne pomogą nam osiągnąć te cele, a naszą misją jest stworzenie transportu publicznego nowej generacji. Nie możemy doczekać się kolejnego dużego kroku w tym kierunku, jakim jest testowanie większych autobusów elektrycznych na trasach częściej i liczniej uczęszczanych”.

Obszar demo, skupiający się na początku na elektrycznym transporcie publicznym, powiększa się, obejmując inne elektryczne pojazdy ciężarowe pracujące cicho i bezemisyjnie w ruchu miejskim.

Elektryfikacja w sektorze transportu jest przeprowadzana na całym świecie, a kolejnym wyzwaniem jest zintegrowanie elektryfikacji poprzez inwestowanie w przyszłe zrównoważone i inteligentne miasta. Ze względu na to powinniśmy wprowadzać do otoczenia miejskiego przegubowe autobusy elektryczne i inne pojazdy ciężarowe. Za sprawą tego projektu Szwecja ma szansę znaleźć się na pozycji lidera i jednocześnie zrobić duży krok w kierunku wyparcia paliw kopalnych ze szwedzkiego sektora transportu” mówi Erik Brandsma, Dyrektor Generalny Szwedzkiej Agencji Energetycznej.

W ramach prac nad ElectriCity rozpoczną się również testy rozwiązań w obszarze automatyki, takich jak automatyczne dokowanie na przystankach autobusowych (ang. Bus Stop Docking) czy łączenie autobusów w kolumnę (ang. bus platooning), dzięki czemu autobusy poruszają się jeden za drugim w długiej kolumnie w ruchu miejskim.

„Zmiany w sektorze transportu są niezbędne, jeśli chcemy stworzyć zrównoważone społeczeństwo i miasta nowej generacji. Musimy wprowadzić w naszych miastach zrównoważony transport zarówno osobowy, jak i towarowy. To dlatego jesteśmy tak zadowoleni z rozszerzenia obszaru demo ElectriCity i rozpoczęcia testów rozwiązań w obszarze automatyki, które pomogą zwiększyć efektywność pojazdów elektrycznych” mówi Niklas Gustafsson, Główny Przedstawiciel ds. Zrównoważonego Rozwoju Grupy Volvo.

Aby dowiedzieć się więcej o projekcie ElectriCity, odwiedź stronę goteborgelectricity.se

O ElectriCity
ElectriCity to wspólne przedsięwzięcie, które zrzesza naukę, przemysł i społeczeństwo, co pozwala na opracowanie, prezentację i ocenę nowych rozwiązań zrównoważonego transportu miejskiego nowej generacji. Partnerzy zaangażowani w projekt to: Grupa Volvo, Region Västra Götaland, Västtrafik, Miasto Göteborg, Uniwersytet Technologiczny Chalmers, Szwedzka Agencja Energetyczna, Park Naukowy Johanneberg, Park Naukowy Lindholmen, Göteborg Energi, Älvstranden Utveckling, Ericsson, Keolis, Akademiska Hus i Chalmersfastigheter.
www.goteborgelectricity.se