Volvo po raz setny !

6 grudnia 2002 roku na wrocławskim rynku odbyło się uroczyste przekazanie setnego autobusu Volvo dla MPK Wrocław. W sumie po zakończeniu grudniowych dostaw MPK Wrocław będzie właścicielem 108 autobusów pochodzących z wrocławskiego Centrum Przemysłowego Volvo. Tym samym Wrocław stanie się pierwszym miastem w Polsce, w którym pasażerów wozić będzie ponad 100 autobusów Volvo. Setny autobus to Volvo 7000A - całkowicie niskopodłogowy, przegubowy autobus miejski najnowszej generacji. Wrocławianie zdążyli się już do nich przyzwyczaić, gdyż obecnie kursuje ich po Wrocławiu już 50. Dzięki dużym możliwościom przewozowym, niskiej podłodze na całej długości autobusu, skutecznie spełniają swoją rolę jako środka transportu na mocno obciążonych liniach.
Volvo 7000A dla Wrocławia
Współpraca pomiędzy MPK Wrocław a Volvo trwa od 1992 r. Wtedy to we Wrocławiu pojawiło się 7 przegubowych autobusów Volvo/Jelcz M180 wyprodukowanych jeszcze w Jelczu. Później Volvo otworzyło własną fabrykę autobusów we Wrocławiu. Z niej pochodziły kolejne autobusy, które pojawiały się w naszym mieście. W 1996 r. MPK Wrocław zakupił 20 autobusów przegubowych Volvo B10MA, a dwa lata później dostarczono kolejnych 18 pojazdów. Tym razem były to 15-metrowe, niskowejściowe Volvo B10 BLE 6x2.

W 2000r. we Wrocławiu pojawił się pierwszy egzemplarz Volvo 7000A, który wraz z produktami konkurentów – Jelczem i MAN-em przez prawie rok był testowany przez wrocławskiego przewoźnika. Testy wypadły pomyślnie dla Volvo i w 2001r., we wrześniu podpisana została umowa między Volvo Polska i MPK Wrocław na dostawę 44 przegubowych Volvo 7000A, której realizacja zakończyła się na początku bieżącego roku. Obecnie trwają dostawy kolejnej partii 25 autobusów, które pojawią się na wrocławskich ulicach do końca roku. Po zakończeniu tegorocznych dostaw MPK Wrocław będzie posiadał łącznie 108 autobusów Volvo (nie licząc 7 powstałych jeszcze w Jelczu), z czego 70 to autobusy trzeciej generacji – Volvo 7000A.

6 grudnia MPK odebrało swój setny autobus Volvo, stając się tym samym jednym z większych partnerów Volvo w Europie.

Volvo 7000
Volvo 7000 to nowoczesny autobus miejski. Jego produkcja odbywa się w największej europejskiej fabryce autobusów Volvo we Wrocławiu. Fabryka ta jest największym w Polsce eksporterem autobusów i podwozi autobusowych. Volvo 7000 użytkują przewoźnicy z Niemiec, Holandii, Szwajcarii, Austrii, Francji, Finlandii czy Grecji. Oprócz Wrocławia Volvo 7000 wozi pasażerów również w Kaliszu, Bydgoszczy, Jeleniej Górze, Łodzi, Łomży, Gdyni, Rumii i Swarzędzu. W ubiegłym roku sprzedano w Polsce łącznie 70 autobusów Volvo 7000 i Volvo 7000 w wersji przegubowej. Co czwarty autobus niskopodłogowy lub niskowejściowy klasy MAXI (czyli o długości 12m) sprzedany w Polsce w ubiegłym roku miał logo Volvo na masce.

Volvo 7000 może występować jako 12-metrowy autobus solo, lub 18-metrowy w wersji przegubowej. Pierwszy zabiera ponad 100 pasażerów, drugi może jednorazowo przewozić ponad 170 osób. Silnik Volvo D7C ma moc 250 KM dla autobusu jednoczłonowego i 275 KM w autobusie przegubowym.

Volvo 7000 to autobus całkowicie niskopodłogowy. Uzyskanie płaskiej podłogi na całej długości pojazdu stało się możliwe dzięki wieżowej zabudowie silnika w tylnej części pojazdu. Niska podłoga sprawia, że wsiadanie i wysiadanie z autobusu jest dużo prostsze. To z kolei wpływa na czas postoju pojazdu na przystanku i w końcowym efekcie na prędkość poruszania się po mieście i punktualność kursowania. Podłoga w Volvo 7000 znajduje się 320 mm nad ziemią (w drzwiach drugich, trzecich i czwartych – 340 mm). Można ją dodatkowo obniżyć o 90 mm dzięki funkcji przyklęku. W środkowych drzwiach znajduje się wysuwany pomost, pomocny przy wjeździe do autobusu osób na wózkach inwalidzkich.

Wygląd zewnętrzny autobusu świadczy o tym, że projektanci założyli sobie opracowanie takiej linii nadwozia, aby modny obecnie „design” nie zestarzał się szybko, ale zapewniał atrakcyjny wygląd przez kilkanaście lat eksploatacji. Oszczędna w formie sylwetka, bez zbędnych ekstrawagancji, harmonijny przebieg linii i łagodne wygięcia nadają autobusowi nowoczesny wygląd z zachowaniem klasycznych rysów.

Autobus komunikacji miejskiej musi spełnić szereg wymogów. Bezpieczeństwo, ekologia, dobre warunki pracy kierowcy, trwałość i niezawodność, no i przede wszystkim komfort podróżowania.
Co w tych kwestiach oferuje Volvo 7000?

Komfort podróżowania
Niska i płaska podłoga na całej długości autobusu umożliwia bezproblemowe poruszanie się we wnętrzu. Ułatwia również wsiadanie i wysiadanie. Tu przydatne okazują się również szerokie drzwi wejściowe. Niska podłoga i specjalna rampa w drzwiach środkowych umożliwiają również korzystanie z komunikacji miejskiej osobom niepełnosprawnym.

Skuteczna izolacja akustyczna powoduje, że we wnętrzu Volvo 7000 jest cicho. Przyciemniane szyby zapewniają ochronę przed słońcem, „troszcząc” się również o odpowiedni komfort termiczny. Volvo 7000 wyposażone jest również w doskonały system ogrzewania. Wygodne fotele i pneumatyczne zawieszenie skutecznie „eliminują” nierówności ulic w polskich miastach. Volvo jako jedyny producent autobusów stosuje niezależne zawieszenie przednie, co dodatkowo poprawia komfort jazdy.

Komfort pracy kierowcy
Zaprojektowana zgodnie z wymogami ergonomii kabina kierowcy w Volvo 7000 stwarza kierowcy optymalne warunki pracy. Została ona tak skonstruowana, aby zapewnić prowadzącemu pojazd maksymalną widocz-ność i możliwość jak najlepszej obserwacji pozostałych uczestników ruchu oraz pasażerów.

Regulacja fotela i kierownicy umożliwia kierowcy znalezienie najlepszej pozycji do komfortowej jazdy. Regulowane jest również położenie całej deski rozdzielczej, tak, żeby umieszczone na niej wskaźniki były zawsze dobrze widoczne.

Bezpieczeństwo
Autobus komunikacji miejskiej, jak każdy inny uczestnik ruchu, jest narażony jest na szereg niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Mocna konstrukcja Volvo 7000 charakteryzująca się dużą sztywnością zapewnia pasażerom wysoki poziom bezpieczeństwa. Potwierdzają to przeprowadzone w ubiegłym roku w ośrodku Volvo Safety Centre w Szwecji testy zderzeniowe. Brak ostrych krawędzi we wnętrzu, zaokrąglone poręcze, obicia poręczy siedzeń pianką – to wszystko minimalizuje ryzyko odniesienia obrażeń w razie ewentualnej kolizji czy gwałtownego hamowania. Anty-poślizgowa podłoga i ogrzewanie stopni wejściowych przy wejściu do autobusu przydaje się przede wszystkim w zimie. Hamulec drzwiowy uniemożliwia kierowcy odjazd z przystanku gdy drzwi nie są prawidłowo zamknięte.
 
Ekologia
Silnik Volvo 7000 spełnia surowe normy ekologiczne Euro 3, które w Unii Europejskiej obowiązują od października 2001. Emisję szkodliwych substancji można dodatkowo ograniczyć montując dostępny w opcji filtr CRT, który redukuje wydzielanie węglowodorów, tlenków węgla i cząstek stałych o około 80-90%.

Trwałość i niezawodność
Sztywna i wytrzymała rama podwozia w dużym stopniu wpływa na żywotność konstrukcji. Nadwozie wykonano ze stali nierdzewnej. Najwyższej klasy sprawdzone silniki i inne komponenty pojazdu zapewniają możliwość wieloletniej eksploatacji. Elektroniczny system Multiplex synchronizujący pracę różnych podzespołów autobusu umożliwia monitorowanie czynników wpływających na koszty eksploatacji. Ułatwia on również diagnostykę sterowanych elektronicznie podzespołów autobusu. Trwałość pojazdu szacowana jest aż na 20 lat. Użycie najwyższej klasy materiałów i zastosowanie stali nierdzewnej znacznie ogranicza również zakres koniecznych prac konserwacyjnych.

Volvo Bus Corporation (w skład którego wchodzi Volvo Polska, Autobusy) to międzynarodowy koncern, który jest jednym z dwóch największych światowych producentów autobusów o masie powyżej 12 ton. Specjalizuje się głównie w autobusach klas MAXI (Volvo 7000) i MEGA (Volvo 7000 przegubowy). W pierwszych trzech kwartałach roku sprzedał na całym świecie 6307 autobusów.