Volvo Polska liderem polskiego eksportu autobusów

Rok 2002 należy określić jako bardzo udany dla wrocławskiego Centrum Przemysłowego Volvo. Łącznie powstało tu 420 autobusów (z czego w 2002 roku klientom dostarczono 393, pozostałe 27 zostanie dostarczonych już w 2003 roku) i 247 podwozi autobusowych. 63 pojazdy wyprodukowane we wrocławskiej fabryce zostały sprzedane na polskim rynku, reszta, czyli 330 trafiło na eksport. Wyeksportowano natomiast wszystkie podwozia autobusowe, ich produkcja we Wrocławiu prowadzona jest wyłącznie z myślą o odbiorcach zagranicznych.
Eksport 330 autobusów jest ogromnym sukcesem Volvo Polska Centrum Przemysłowe. Dla porównania warto dodać, że w 2001 na eksport trafiły 154 autobusy, zatem w ciągu roku wzrósł on o ponad 100%.

Polska – kraj producentów
W Polsce swoje zakłady produkcyjne ulokowało wielu zachodnich producentów. Oprócz Volvo duże zakłady posiada MAN i Scania. Do tego trzeba dodać polskich producentów: firmy Autosan, Jelcz i Solaris. Wszystkie te firmy założyły swoje zakłady w Polsce ze względu na dostęp do wysoko wykwalifikowanych specjalistów, a także licząc na potencjalną chłonność polskiego rynku. Sprzedaż w Polsce jest jednak bardzo niewielka, zatem zakłady te produkują głównie na eksport.

Volvo liderem
W czasie trudnej sytuacji rynkowej w naszym kraju producenci wspierają się eksportem. Polska staje się jednym z większych producentów autobusów w Europie. I jednym z większych eksporterów. W 2002 roku z polskich zakładów wyeksportowano łącznie 677 autobusów wobec 373 rok wcześniej. Ten wzrost miał miejsce w dużej mierze dzięki Volvo.

Volvo Polska Centrum Przemysłowe wyraźnie wyprzedza konkurentów. Sprzedaż 330 autobusów oznacza, że Volvo ma 48,7% udział w ubiegłorocznym eksporcie. Dla porównania: druga na tej liście firma – MAN , ze sprzedażą 132 autobusów osiągnęła 19,5% w polskim eksporcie autobusów.

Kto kupuje wrocławskie autobusy i podwozia?
Większość wyeksportowanych przez Volvo Polska autobusów trafiło do Szwecji (103) i Niemiec (97). Wśród odbiorców znajdują się również przewoźnicy z Austrii, Szwajcarii, Włoch, Norwegii, Francji, Holandii, Finlandii i Czech.

Podwozia autobusowe natomiast trafiają głównie na Daleki Wschód. Głównym ich odbiorcą jest Hong – Kong (154 – podwozia do autobusów piętrowych), Singapur, Australia i Chiny. Część podwozi eksportowana jest również do Meksyku (19), a w Europie głównymi rynkami zbytu są mające wiele firm nadwoziowych kraje, czyli Wielka Brytania, Hiszpania, Szwajcaria i Dania.

Podwozia autobusowe są podstawą do budowy gotowych, kompletnych autobusów. Kupują je firmy, które zajmują się budową nadwozi autobusowych. Zamawiający autobusy przewoźnik może określić jaki chce model nadwozia na jakim podwoziu (oprócz Volvo podwozia produkują np. Scania i Mecedes).

Najbardziej popularne modele
Volvo Polska eksportuje najwięcej autobusów klasy kombi (międzymiastowych). Wyeksportowano ich łącznie 184 egzemplarze, głównie Volvo 8700 LE (autobus międzymiastowy, niskowejściowy – 62 egzemplarze) i Volvo 8700 LE 6x2 (autobus trzyosiowy – 48 egzemplarzy) , a także Volvo 8700 o wyższej podłodze (standardowy autobus międzymiastowy – 60 sztuk). Wśród autobusów miejskich (130) prym wiedzie Volvo 7000 w wersji 12 – metrowej (86), wersji przegubowej, Volvo 7000A wyeksportowano 13 egzemplarzy.

Warto odnotować dużą sprzedaż autobusów napędzanych gazem ziemnym. Sprzedano ich do Francji, Niemiec i Norwegii ogółem 47 egzemplarzy.

Volvo Polska Centrum Przemysłowe
Fabryka Volvo we Wrocławiu powstała w 1996 roku. W 2000 roku zakończono jej rozbudowę, po której stała się największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Produkuje ona głównie autobusy miejskie i międzymiastowe serii Volvo 7000 i Volvo 8700. W ubiegłym roku rozpoczęła się także produkcja autobusu turystycznego Volvo 9700. Pierwsze egzemplarze już niedługo trafią do klientów.

W 2002 roku we Wrocławiu ruszyła także produkcja maszyn budowlanych. Produkowane we Wrocławiu koparko – ładowarki przeznaczone są, podobnie jak autobusy, głównie na eksport. Wśród największych rynków wymienia się państwa Europy Zachodniej i USA, a w dalszej kolejności także Azję.