Kolejne dostawy Volvo 9700

Wczoraj, tj. 14 lipca 2003, kolejny egzemplarz autobusu Volvo 9700 trafił do klienta, tym razem do PKS Przemyśl. To już piąte Volvo 9700 dostarczone w bieżącym roku do polskich klientów. Dla porównania: w całym ubiegłym roku klientów znalazło 8 egzemplarzy tego modelu.

Rynek autobusowy w Polsce przeżywa w tym roku głęboką zapaść. Dotyczy to zarówno rynku autobusów miejskich – w ciągu pierwszego półrocza sprzedano ich o prawie 50% mniej niż
w roku ubiegłym - jak i autobusów turystycznych (do końca czerwca sprzedano 37 autobusów wobec 66 w porównywalnym okresie rok wcześniej). Tym bardziej sprzedaż 5 egzemplarzy Volvo 9700 należy uznać za sukces.

Produkcja w Polsce

Pod koniec 2002 roku program produkcyjny wrocławskiej fabryki został po raz kolejny poszerzony. Do rodziny miejskich Volvo 7000 oraz  międzymiastowych Volvo 8700 dodano autobus turystyczny – Volvo 9700. Rozpoczęcie produkcji tego modelu było związane z planami Volvo Bus Corporation zmierzającymi do zwiększenia udziału w rynku autobusów turystycznych w wybranych europejskich krajach. Dotąd produkcja tego modelu odbywała się jedynie w dwóch fińskich fabrykach (istnieje także fabryka w Meksyku, produkująca ten model, jednak wyłącznie na potrzeby tamtejszego rynku), których moce produkcyjne są w stanie zaspokoić zapotrzebowanie rynków skandynawskich, a także rynku polskiego Rozpoczęcie produkcji we Wrocławiu ma umożliwić bardziej skuteczną penetrację rynków niemieckiego, szwajcarskiego, austriackiego a także polskiego. Na razie we Wrocławiu powstają autobusy w wersji dwunastometrowej, po wakacjach powinna ruszyć także produkcja wersji trzyosiowej o długości 13 i 13,7 m., a także wersji wyższej – HD. Wielkość tegorocznej produkcji Volvo 9700 we Wrocławiu szacowana jest na 35 – 40 egzemplarzy.

 

Dobre, bo polskie

Autobusy produkowane we Wrocławiu cieszą się dużym uznaniem klientów, którzy podkreślają wysoką jakość ich wykonania. Stąd też decyzja koncernu o produkcji egzemplarza przeznaczonego do udziału w Coach Euro Test 2003 właśnie we Wrocławiu. Impreza ta odbyła się pod koniec maja w okolicach włoskiego Baveno. Ogłoszenie wyników testu i wręczenie nagrody dla najlepszego autobusu turystycznego roku 2004 nastąpi podczas październikowych targów Busworld w belgijskim Kortrijk.

Zlokalizowanie produkcji autobusów turystycznych w Polsce ma również duże znaczenie dla polskich klientów. Bliskość fabryki ułatwia komunikację, dokonywanie zmian w wyposażeniu autobusu, skraca także termin realizacji zlecenia. Wyżej wymienione powody są oczywiście istotne dla rynkowego sukcesu Volvo 9700, ale decydujące znaczenie ma renoma, jaką zdążył już zdobyć sam produkt. Volvo 9700 to, jak wskazują przykłady z codziennej eksploatacji w wielu firmach, autokar niezawodny
i ekonomiczny, zarówno jeśli chodzi o zużycie paliwa, jak i koszty obsługi serwisowej. Doskonałe właściwości trakcyjne i wygoda pracy to zalety najczęściej wymieniane przez kierowców. Pasażerowie natomiast chwalą sobie komfort podróżowania, między innymi dzięki rzadko stosowanym siedzeniom, w których oprócz oparcia ruchome jest także siedzisko. To pozwala na zajęcie optymalnej pozycji podczas długich podróży.

 

„Starzy” wracają, pojawiają się „nowi”

Sygnałem mówiącym, że dany produkt sprawdza się w eksploatacji jest dokonywanie dalszych zakupów przez dotychczasowych klientów . W przypadku Volvo 9700 takim potwierdzeniem są kolejne zakupy firmy Comfort Lines z Gliwic, która 11 lipca odebrała już drugie trzyosiowe Volvo 9700HD 6x2. Podobny autobus trafił w na początku lipca do PPKS Bielsko – Biała, które  od ubiegłego roku jest właścicielem luksusowego Volvo 9900. Na przełomie maja i czerwca po jednym Volvo 9700 w wersji 12-metrowej odebrały firmy Orbis Transport i Biacomex. Wczoraj do posiadaczy Volvo 9700 dołączył także przemyski PKS.