Volvo 7700 na Bus Euro Test w Poznaniu

Przez cały obecny tydzień, od 17-22 maja w Poznaniu trwają testy autobusów w ramach kolejnego już konkursu Bus Euro Test. Wśród testowanych autobusów, trzeci rok z rzędu, znajduje się produkt wrocławskiej fabryki Volvo – miejskie Volvo 7700. W ubiegłym roku, w konkursie Coach of the Year startowało Volvo 9700, a rok wcześniej Volvo 8700 LE.

W tegorocznym teście w Poznaniu startują trzy produkty: Volvo 7700, MAN NL-283 i Solaris Urbino. Zwycięski autobus otrzyma tytuł „Bus of the Year 2005”, który zostanie wręczony podczas targów FIAA w Madrycie jesienią bieżącego roku. Jurorami w konkursie jest 16 dziennikarzy z renomowanych pism fachowych zajmujących się tematyką autobusową z całej Europy, w tym redaktor naczelny pisma „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy transportowe” - Zbigniew Rusak.

Tytuł najlepszego autobusu roku przyznawany jest już od czternastu lat. Początkowo tytuł przypadał producentowi najbardziej zaawansowanych technicznie pojazdów, jednak rodziło to sporo problemów z oceną nieporównywalnych ze sobą konstrukcji i w 1997 roku wprowadzono obowiązującą do dziś zasadę, że wybory na najlepszy autobus miejski roku i najlepszy autobus turystyczny będą się odbywały naprzemiennie. W tym roku w Poznaniu odbywa się zatem test na najlepszy autobus miejski.

Przyznanie nagrody przez dziennikarzy poprzedzone jest testami eksploatacyjnymi pojazdów. W ramach testów sprawdzane są następujące parametry:

-     przyspieszenie do 60 km/h ze startu zatrzymanego

-     droga hamowania i czas hamowania z prędkości 60, 40 i 20 km/h

-     prędkość po przejechaniu 200m ze startu zatrzymanego

-     zużycie paliwa w cyklu miejskim i przy stałej prędkości 60 km/h

-     poziom hałasu wewnętrznego podczas postoju i podczas jazdy z prędkością 30, 50 i 70 km/h

Każdy z pojazdów podczas testów jest obciążony masą równą 4/5 dopuszczalnej masy całkowitej i wyposażony w przepływomierz umożliwiający pomiar zużycia paliwa z dokładnością do 1/100 litra.

Trasa testu została tak zaprojektowana, aby przetestować każdy autobus na typowych ulicach miejskich, trasach szybkiego ruchu, oraz wąskich uliczkach przedmieść Poznania.