Volvo 7700 po raz pierwszy prezentowany w Polsce

Podczas drugiej edycji Międzynarodowych Targów Lokalnego Transportu Zbiorowego „Transexpo”, które odbywają się w Kielcach w dniach 9 i 10 września b.r., Volvo Polska Autobusy po raz pierwszy w Polsce zaprezentuje autobus Volvo 7700.
Targi te, już podczas pierwszej edycji stały się najważniejszą imprezą branżową dla środowiska specjalistów związanych z miejską i podmiejską komunikacją publiczną. Z tego względu to właśnie tutaj po raz pierwszy zostanie zaprezentowany autobus Volvo 7700 produkowany we wrocławskiej fabryce koncernu Volvo.

Volvo 7700 nie jest jednak autobusem zupełnie nieznanym polskim przewoźnikom. Na zewnątrz trudno zauważyć różnice w stosunku do Volvo 7000. Wprowadzone modyfikacje, wynikające między innymi z wymagań dyrektywy 2001/85/EC, dotyczą głównie wnętrza autobusu
i rozmieszczenia niektórych podzespołów. Do wymagań normy dostosowano rozmieszczenie siedzeń, poręczy i uchwytów, pochylenie podłogi, rozwiązania umożliwiające komunikację
z kierowcą. Zmiana nazwy na Volvo 7700 jest także kolejnym krokiem w unifikacji nazw stosowanych przez Volvo Bus Corporation.

Volvo 7700 zostało po raz pierwszy zaprezentowane pod koniec ubiegłego roku podczas targów w Kortrijk, w Belgii. Dobre przyjęcie przez klientów zaowocowało sukcesami handlowymi. Volvo zdobyło kontrakt na dostawę 150 przegubowych Volvo 7700 dla Budapesztu;
90 autobusów Volvo 7700 w wersji solo oraz przegubowej dostarczonych zostanie do Wilna.
W obu przetargach startowali wszyscy najwięksi producenci autobusów obecni w Europie, wybór Volvo świadczy zatem o zaufaniu do marki, jak i o tym, że autobusy miejskie Volvo są doceniane przez klientów w codziennej eksploatacji. W przypadku zamówienia z Budapesztu warto podkreślić, że to pierwszy przypadek dostawy autobusów miejskich zagranicznego producenta do stolicy Węgier. Pierwsza partia zamówienia – 50 autobusów - została już dostarczona. Trwa również produkcja pierwszej partii – 10 autobusów przegubowych dla Wilna.

Dobre przyjęcie Volvo 7700 spowodowało, że wrocławska fabryka zwiększyła tempo pracy
i ilość zatrudnionych pracowników. Od początku tego roku, do końca czerwca firma Volvo Polska wyeksportowała 221 autobusów (32% całego polskiego eksportu autobusów). Dla porównania, w tym samym okresie rok wcześniej wyeksportowano 103 autobusy. Portfel zamówień, oprócz wyżej wspomnianych dostaw dla Budapesztu i Wilna, obejmuje także realizację dostaw 35 autobusów Volvo 7700 dla firmy Connex z Holandii, jak również liczne zamówienia na autobusy międzymiastowe i turystyczne.
 
Pierwszy egzemplarz Volvo 7700 w Polsce został odebrany w lutym 2004 roku przez wieloletniego partnera Volvo Polska – firmę MPK Łomża. To już dziewiąty autobus Volvo odebrany przez tego przewoźnika. Współpraca ta trwa od 2000 roku, kiedy to dostarczono do Łomży 5 autobusów Volvo 7000. Potem, co roku, w Łomży pojawiały się kolejne autobusy.

Zmiana nazwy
Jeszcze niedawno autobusy miejskie Volvo produkowane we Wrocławiu nosiły oznaczenie 7000. Tym samym nie obejmowała ich nowa polityka nazewnicza koncernu wprowadzona
w 2001 roku, wraz z pojawieniem się na rynku autobusów turystycznych bazujących na platformie TX – Volvo 9700 i Volvo 9900. Zgodnie z tą polityką pierwsza cyfra oznacza przeznaczenie pojazdu. I tak:
9 – oznacza autobus turystyczny,
8 – międzymiastowy,
7 – miejski.

Druga cyfra natomiast mówi o materiale, z jakiego wykonane jest nadwozie. Zatem:
9 – to pojazd wykonany ze stali czarnej,
7 – ze stali nierdzewnej,
5 – z aluminium.

Volvo 7700 to zatem autobus miejski, wykonany ze stali nierdzewnej.
Zmieniając nazwę tego modelu Volvo zakończyło tym samym proces unifikacji nazewniczej produkowanych przez siebie modeli.

Volvo 7700 – opis
Volvo 7700 występuje w dwóch wersjach – 12-metrowej i 18-metrowej, przegubowej. Oba wyposażone są w ten sam, sprawdzony już silnik Volvo D7C o pojemności 7,3 litra, który
w autobusie solo osiąga moc 250 KM (przy 2200 obr/min.) i 275 KM (przy 2200 obr/min.)
w autobusie przegubowym. Maksymalny moment obrotowy w silniku D7C, wynoszący 1050 Nm w autobusie solo i 1200 Nm w autobusie przegubowym, jest dostępny już od 1200 obr/min – to gwarantuje doskonałą elastyczność, a co za tym idzie także niskie zużycie paliwa. Silnik spełnia normy emisji spalin i hałasu Euro 3. Autobus w wersji 12-metrowej może jednorazowo przewozić 105, natomiast autobus przegubowy 175 pasażerów. Ilość miejsc siedzących zależy przede wszystkim od wymagań i oczekiwań zamawiającego, standardowo jednak w autobusie solo jest ich około 30, a w autobusie przegubowym około 43.

Komfort i bezpieczeństwo podróżowania
Zmiany podyktowane wymogami dyrektywy 2001/85/EC miały przede wszystkim na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżowania pasażerów. Płaska na całej długości podłoga, oraz wejścia we wszystkich drzwiach umieszczone 34 cm nad ziemią ułatwiają wsiadanie
i wysiadanie z autobusu, a także przepływ pasażerów w jego wnętrzu. Dodatkowo autobus wyposażony jest w funkcję przyklęku, dzięki której podłoga może zostać obniżona o kolejne
9 cm.
Kształt i umiejscowienie uchwytów umożliwiają wszystkim pasażerom zajęcie wygodnego miejsca i zabezpieczenie się na wypadek gwałtownego hamowania. Brak ostrych krawędzi we wnętrzu to również element, który w przypadku ewentualnego upadku pasażera zmniejsza ryzyko odniesienia obrażeń. Antypoślizgowa podłoga i podgrzewane stopnie wejściowe przydają się przede wszystkim w zimie. Hamulec drzwiowy uniemożliwia kierowcy odjazd
z przystanku, gdy drzwi nie są zamknięte.
Komfort i bezpieczeństwo pasażerów to także odpowiednia temperatura wewnątrz pojazdu. Przed nadmiernym nagrzewaniem chronią pasażerów przyciemniane szyby, skuteczną wymianę powietrza zapewniają liczne okna, otwierane klapy dachowe i wydajna wentylacja wyciągowa. Oczywiście klient może zamówić także klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, choć w polskich warunkach najczęściej stosowana jest jedynie klimatyzacja stanowiska kierowcy. W zimie do ogrzewania wnętrza stosowane są grzejniki konwektorowe.

Komfort pracy kierowcy
Komfort pracy kierowcy to jeden z kluczowych elementów zapewnienia bezpieczeństwa aktywnego. Bardzo ważne jest, aby przez cały dzień pracy zachował on czujność i mógł skupić się na bezpiecznej jeździe. W Volvo 7700 wszystkie wskaźniki i przełączniki znajdują się
w zasięgu ręki kierowcy, zaś przyjęciu najlepszej pozycji sprzyja regulacja kierownicy, której towarzyszy regulacja położenia deski rozdzielczej. Wygodny fotel, doskonała widoczność zapewniona dzięki dużej szybie przedniej oraz duże lusterka wsteczne również podnoszą komfort pracy kierowcy.

Ekologia
Silnik Volvo 7700 spełnia normy Euro 3. Emisję szkodliwych substancji można dodatkowo ograniczyć montując dostępny w opcji filtr CRT, który redukuje wydzielanie węglowodorów, tlenków węgla i cząstek stałych o około 80-90%. Filtr ten zastosowano między innymi
w prezentowanym na targach egzemplarzu przeznaczonym dla holenderskiej firmy Connex.
Myśląc o ekologii warto pamiętać jednak nie tylko o samym okresie eksploatacji pojazdu, lecz także o całym tzw. cyklu życia produktu. Oceniając wpływ produktu na środowisko należy brać także pod uwagę etap jego powstawania oraz wycofania z eksploatacji. Fabryka Volvo we Wrocławiu została zaprojektowana z uwzględnieniem wszelkich ekologicznych norm obowiązujących w Polsce, posiada własną oczyszczalnię ścieków, skuteczne filtry, które powodują, że do atmosfery nie przedostają się szkodliwe substancje powstające np. podczas lakierowania.
Dzięki oznakowaniu podzespołów autobusu, po wycofaniu z eksploatacji większość jego elementów może zostać ponownie wykorzystanych do produkcji nowych części.

Trwałość i niezawodność
Sztywna i wytrzymała rama podwozia w dużym stopniu wpływa na żywotność konstrukcji. Nadwozie wykonano ze stali nierdzewnej. Sprawdzony silnik i inne komponenty pojazdu zapewniają możliwość wieloletniej eksploatacji. Elektroniczny system Multiplex synchronizujący pracę różnych podzespołów autobusu umożliwia monitorowanie czynników wpływających na koszty eksploatacji. Ułatwia on również diagnostykę sterowanych elektronicznie podzespołów autobusu, pozwolił także wyeliminować kilometry kabli. Użycie najwyższej klasy materiałów i zastosowanie stali nierdzewnej znacznie ogranicza również zakres koniecznych prac konserwacyjnych.

Volvo Polska - informacje
• We Wrocławiu produkowane są autobusy miejskie: Volvo 7700 i przegubowy Volvo 7700A, międzymiastowe: Volvo 8700 i podmiejskie: Volvo 8700LE oraz turystyczne Volvo 9700.
• Wśród największych odbiorców autobusów Volvo wyprodukowanych we wrocławskiej fabryce w pierwszej połowie 2004 r. były: Węgry – 50 pojazdów, Holandia – 44, Szwecja – 34, Szwajcaria – 28, Norwegia – 21 oraz Niemcy i Austria – po 14 autobusów.
• Najbardziej popularnym produktem eksportowym fabryki jest Volvo 7700 - łącznie
w I połowie 2004 r. do klientów dostarczono 75 sztuk tego modelu (w tym 56 w wersji przegubowej). Kolejne miejsce zajmuje Volvo 8700 LE w wersji dwu- i trzyosiowej. Łącznie sprzedano ich 68, wyeksportowano także 30 autobusów turystycznych Volvo 9700.