Nowa generacja Volvo 9700 na targach Glob

Podczas XII edycji Międzynarodowych Targów Turystyki, Sprzętu Turystycznego, Żeglarskiego i Sportowego GLOB w Katowicach Volvo Polska zaprezentowało zmodernizowaną wersję autobusu turystycznego Volvo 9700.
Volvo 9700 znane jest polskim klientom już od kilku lat. Łącznie w naszym kraju użytkowanych jest obecnie ponad 30 egzemplarzy tego modelu, w różnych wersjach długości i wysokości. Autobus znajduje się we flotach największych polskich przewoźników – między innymi Orbisu Transport, Comfort Lines, Polskiego Expressu oraz kilkunastu innych firm. Do tej pory zyskał uznanie jako niezawodny, ekonomiczny pojazd.

Zaprezentowany na targach autobus znacząco różni się od swojej wcześniejszej wersji. Modernizując swój najpopularniejszy autobus turystyczny Volvo położyło największy nacisk na trzy obszary: komfort podróży kierowcy i pasażerów oraz bezpieczeństwo. Opracowano również pakiet usług dodatkowych, które ułatwiają planowanie kosztów eksploatacji autobusu i zwiększają jej efektywność.

Nowy kokpit dla kierowców

Nowe Volvo 9700 to istotny postęp w zakresie komfortu podróżowania i bezpieczeństwa kierowców. Mają oni obecnie do dyspozycji nowoczesną deskę rozdzielczą, z ergonomicznie rozmieszczonymi, łatwymi w obsłudze przyciskami i kontrolkami. W centralnej części kokpitu umieszczony jest ciekłokrystaliczny wyświetlacz, na którym prezentowane są parametry pracy najważniejszych podzespołów autobusu. Tablicy można nadać indywidualny charakter, wybierając opcjonalnie kolor jej wykończenia (srebrny lub drewnopodobny). W opcji dostępne jest także elektryczne otwieranie okna bocznego.

Komfortowi pracy kierowcy sprzyja także zastosowanie sprawdzonej już skrzyni biegów I-shift, łączącej wygodę pracy skrzyni automatycznej z niezawodnością, a także mniejszym zużyciem paliwa skrzyni mechanicznej. Konstruktorzy zapewnili kierowcy także doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach, w tym do tyłu - dzięki potrójnym lusterkom (regulowane elektrycznie, w opcji: także podgrzewane). Dodatkowo, autobus można wyposażyć w kamerę cofania, z której obraz prezentowany jest na wyświetlaczu na desce rozdzielczej.

Komfort dla pasażerów

W połączeniu z dotychczas dostępnymi rozwiązaniami (np. unikalne rozwiązanie Volvo – fotel odchylany z wysuwanym siedziskiem) wnętrze zmodernizowanego Volvo 9700 stało się wymarzonym autobusem do dalekich tras liniowych, a także do wycieczek turystycznych.

Na szczególną uwagę w części pasażerskiej zwraca system Volvo Sound &Vision – unikalny, zaprojektowany specjalnie dla autobusów system audio – video, dzięki któremu na wszystkich miejscach w autobusie słyszalny jest dźwięk stereo. Obraz wyświetlany na ciekłokrystalicznych monitorach jest doskonale widoczny z każdego miejsca, niezależnie od kąta, pod którym pasażerowie będą na niego patrzeć. Oprócz optymalnie rozmieszczonych głośników system Volvo Sound &Vision przewiduje także możliwość zastosowania słuchawek i wyboru przez każdego z pasażerów najbardziej odpowiadającej mu muzyki.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Największe zmiany w Volvo 9700 nastąpiły w obszarze bezpieczeństwa. Nowa generacja tego autobusu jest pierwszym modelem firmy wyposażonym w kilka rozwiązań, nad którymi inżynierowie koncernu pracowali od kilku lat.

Układ hamulcowy (hamulce tarczowe na wszystkich kołach) wyposażono w nowszą generację elektronicznego systemu hamulcowego EBS. Dodatkowo, Volvo 9700 sprzedawane w Polsce jest standardowo wyposażone w system stabilizacji jazdy ESP. Eliminuje on w znacznym stopniu ryzyko wypadku związane z wpadnięciem w poślizg przy wymijaniu przeszkody na mokrej nawierzchni (np. w sytuacji znanej z „testu łosia”), wypadnięciem z drogi, przy zbyt szybkim wjechaniu w zakręt na mokrej nawierzchni lub nawet wywróceniem autobusu przy zbyt szybkim pokonywaniu zakrętu na suchej nawierzchni.

Układ adaptacyjnego programowania prędkości ACC (Adaptative Cruise Control) to tegoroczna nowość technologiczna w branży autobusowej. Układ ten poszerza działanie tempomatu. Urządzenia tego typu, znane dotychczas, utrzymywały cały czas założoną prędkość. ACC działa podobnie, jest jednak wzbogacony o system radarowych czujników umieszczonych z przodu autobusu, które dostarczają informacji o poprzedzających pojazdach. Tym samym, system będzie starał się utrzymać założoną prędkość, lecz jeśli czujniki wykryją jadący wolniej pojazd, ACC ograniczy prędkość pojazdu, tak, by utrzymywać cały czas bezpieczny odstęp. System korzysta przy tym z retardera, hamulca wydechowego oraz Volvo Engine Brake.

Volvo 9700 posiada stabilne i sztywne nadwozie, które spełnia normy testu dachowania (norma R66). Autobus ten został także wyposażony w układ ochrony przed skutkami zderzeń czołowych FIP (Front Impact Protection). System ten absorbuje energię wywołaną przez siłę uderzenia. Przeprowadzony test zderzenia czołowego (zgodnie z normą R29 – test dla samochodów ciężarowych) pokazał, że kierowca i pilot są obecnie bardzo dobrze chronieni przed skutkami ewentualnej czołowej kolizji.

Wszystkie siedzenia w Volvo 9700 wyposażone są w dwu- lub trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Istnieje możliwość zamówienia także specjalnej poduszki podwyższającej dla dzieci, dzięki czemu bez przeszkód mogą one korzystać z trzypunktowych pasów.

W nowym Volvo 9700 można opcjonalnie zainstalować lampy ksenonowe, mechanizmy sterujące otwieraniem i zamykaniem drzwi wyposażone w fotokomórkę, wykrywacz dymu
w komorze silnika oraz centralny system gaśniczy.

Pasażerowie instruowani są o zalecanym sposobie zachowania w sytuacjach awaryjnych. Służy temu film „Bezpieczeństwo na pokładzie Volvo”, który dostarczany jest wraz
z autobusem. Ponadto, przy każdym siedzeniu umieszczony jest folder informujący
o elementach wyposażenia przyczyniających się do bezpiecznej podróży autobusem.

„Marka Volvo zawsze słynęła z bezpieczeństwa. Także konstruując nowe autobusy ten obszar traktowany jest priorytetowo. Jednak w tej chwili możemy mówić o pewnym przełomie, jeśli chodzi o autobusy – wraz z nową generacją Volvo 9700 wykonaliśmy bardzo duży krok
w kierunku jeszcze lepszej ochrony kierowców, pasażerów, a także innych uczestników dróg” mówi Paweł Hałas, p.o. dyrektora naczelnego Volvo Polska Autobusy.

Pakiet usług dodatkowych

Aby zapewnić maksymalną efektywność przewozową nie wystarczy już sam, choćby doskonały, pojazd. Przewoźnicy oczekują całego szeregu usług dodatkowych, które zwiększą komfort użytkowania autobusu, a także pozwolą zminimalizować przerwy w jego eksploatacji oraz wpłyną na jej większą efektywność.

Klienci Volvo mają do dyspozycji cały szereg udogodnień. W zakresie finansowania mają do wyboru kilka opcji, w tym kredyt lub leasing, m.in. w Volvo Financial Services. W zakresie obsługi serwisowej Volvo Polska Autobusy wprowadza do sprzedaży kontrakty serwisowe, znane z oferty Volvo Samochody Ciężarowe. Zakup takiego pakietu pozwala na zaplanowanie w dłuższej perspektywie wydatków związanych z obsługą i naprawą autobusu, oraz przerzucenie na producenta ryzyka kosztowego związanego z ewentualnymi naprawami. Klienci mają zatem do dyspozycji pakiet niebieski – obejmujący czynności związane z obsługą techniczną autobusu (przeglądy okresowe), pakiet srebrny – poszerzony o naprawy układu napędowego, oraz pakiet złoty, w którym na Volvo przerzucone zostają koszty czynności obsługowych oraz wszystkich napraw (z wyjątkiem napraw powypadkowych).

Volvo oferuje także system Dynafleet Online, przydatny do kontroli pracy pojazdów, zużycia paliwa, śledzenia miejsca, w którym w danym momencie się znajduje. Jest to zatem narzędzie służące minimalizacji kosztów eksploatacyjnych, a także ułatwiające zarządzanie flotą pojazdów. Rozwiązanie to, stosowane od kilku lat w samochodach ciężarowych Volvo, pomaga znacznie ograniczyć koszty zużywanego paliwa , zapewnia ciągłą komunikację ze wszystkimi kierowcami oraz możliwość monitorowania w czasie rzeczywistym miejsca pobytu każdego pojazdu.

Do dyspozycji posiadaczy autobusów Volvo pozostaje sieć 800 serwisów w Europie, wśród których znajduje się 60 centrów obsługi autobusów, zdolnych w szybkim czasie wykonać wszelkie naprawy w pojeździe, w tym te związane z nadwoziem. Wszystkie serwisy działają
w systemie Volvo Action Service, który zapewnia całodobową pomoc drogową w całej Europie.

Zmodernizowany autobus turystyczny Volvo 9700 – informacje ogólne

Autobus Volvo 9700 zyskał całkowicie nowe wnętrze. Lista zmian obejmuje m.in.:

· nową linię dachu

· zmienione, opływowe półki bagażowe

· nowe kolory tapicerki siedzeń i materiału pokrywającego sufit

· bardziej wydajne oświetlenie wnętrza

· nowy układ klimatyzacji

· nowy system audio-video – Volvo Sound &Vision

Volvo 9700 dostępny jest w wielu różnych wersjach: dwu- i trzyosiowej, o długości od 12,2i 13,4., wysokości: 3,60 i 3,70 m, z silnikiem umieszczonym z tyłu lub między osiami pojazdu.

Silnik: Volvo DH12D

Moc: 420 KM (maks. Moment obrotowy – 2000 Nm), 380 KM (1850 Nm) lub 340 KM (1700 Nm).

Skrzynia biegów: Volvo I-shift o 12 przełożeniach, lub Volvo EGS-VR (8 przełożeń).

Zawieszenie: Elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne z funkcją „przyklęku”. Niezależne zawieszenie przednie.