Dwuprzegubowy autobus Volvo 7500 może pomieścić 200 pasażerów

Na liniach o dużym przepływie pasażerów operator, który jest w stanie obsługiwać daną linię jednym autobusem o dużej pojemności zamiast dwoma mniejszymi, ma przewagę. Jednym z czynników jest tu koszt pracy kierowcy, który pochłania dużą część budżetu operatora.

Firma Volvo Buses posiada wieloletnie doświadczenie w produkcji autobusów o dużej pojemności. Pierwszy autobus przegubowy został zbudowany już w latach 60-tych, a na początku lat 90-tych Volvo wprowadziło na rynek pierwszy autobus dwuprzegubowy.

Autobusy dwuprzegubowe znacząco zwiększają pojemność przewozową. Pojazdy Volvo, które będą  obsługiwały linię Szybkiej Komunikacji Autobusowej w Göteborgu mają 24 metry długości i są zdolne pomieścić 165 pasażerów, w tym 55 plus sześciu pasażerów na miejscach siedzących.

„To nasz klient, Göteborgs Spårvägar, zdecydował się zarejestrować autobus na 165 pasażerów,” twierdzi Jan Carlsson, Manager Projektu Dwuprzegubowego Volvo 7500. „Autobus jest zaprojektowany do przewozu do 200 pasażerów.”

Dzięki własnemu podwoziu Volvo B9S Volvo Buses jest jednym z niewielu producentów na świecie zdolnych zbudować tak długi autobus dwuprzegubowy. Ponieważ najnowocześniejszy silnik Diesla o pojemności 9 litrów i mocy 340 koni mechanicznych znajduje się z boku w przedniej części autobusu, cała konstrukcja nie jest „pchana”, jak w większości innych niskopodłogowych autobusów, ale raczej „ciągnięta”.

Niska podłoga na całej długości autobusu                                                                  

Autobus ma obniżoną podłogę na całej swojej długości, dzięki czemu pasażerowie mogą szybko i bez problemów wsiadać i wysiadać z autobusu. Odległość od ziemi wynosi 340 mm. Pojazd posiada też funkcję przyklęku na trzech pierwszych osiach, zmniejszającą tę odległość do 270 mm.

 Autobus posiada specjalne miejsce na wózek dla niepełnosprawnych, a obniżone wejście i ruchoma rampa ułatwia pasażerom na wózkach wsiadanie do autobusu.

Jazda w ruchu ulicznym nie jest dla autobusu problemem ze względu na jego promień skrętu – taki sam jak w przypadku autobusu przegubowego krótszego o sześć metrów. Jest to zasługą skrętnej tylnej osi w autobusie dwuprzegubowym.

Sterowanie jest elektryczno-hydrauliczne. Pozycja tylnej obrotnicy sygnalizuje, o ile tylna oś musi się obrócić.

Nacisk na bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo to jedna z kluczowych wartości w Volvo, szczególnie ważna w przypadku tak długiego autobusu jak dwuprzegubowy Volvo 7500. Autobus wyposażony jest w kilka kamer, na zewnątrz i wewnątrz, które dają kierowcy doskonały ogląd tyłu pojazdu na dwóch monitorach.

Czwarte drzwi kontrolowane są przez jedną kamerę zewnętrzną i jedną wewnętrzną. Wewnętrzna kamera monitoruje też tylną część autobusu. Trzecie drzwi obserwowane są przez kamerę wewnętrzną. Autobus wyposażony jest też w kamerę cofania.

Jazda nie jest możliwa dopóki wszystkie drzwi nie zostaną całkowicie zamknięte, a w przypadku jakiegokolwiek niebezpiecznego zdarzenia kierowca może użyć dźwigni awaryjnej, która dezaktywuje silnik, włącza światła, uruchamia mechanizm ostrzegający o niebezpieczeństwie i, jeśli autobus porusza się z prędkością mniejsza niż 5 km/godz., automatycznie zatrzymuje pojazd i otwiera drzwi.

W komorze silnika, w miejscu przeznaczonym na dodatkowy grzejnik, znajduje się automatyczny system gaszenia ognia. Czujnik dymu zamontowany jest w tylnej części autobusu. Klient, Göteborgs Spårvägar, zamówił też ochronę kierowcy przed napaścią w postaci szklanej górnej części drzwi kierowcy. Autobus wyposażony jest też w kamery monitorujące z możliwością nagrywania, które obejmują swoim zasięgiem cały autobus.

System modułowy Volvo Buses

Dzięki wykorzystaniu systemu modułowego, firma Volvo Buses była w stanie opracować ten autobus w niezwykle krótkim czasie. Podwozie dwóch przednich sekcji autobusu jest takie samo jak podwozie zamontowane w 1 100 autobusach przegubowych dostarczonych niedawno do Santiago, w Chile.

„Przyczepa dwuprzegubowego autobusu to również moduł, który w zasadzie istniał już wcześniej,” mówi Jan Carlsson. “Po prostu wykorzystaliśmy moduł przedni.”

Nadwozie jest również sprawdzone. Zostało zbudowane w fabryce Volvo Buses w Säffle i jest identyczne z tym zastosowanym w Volvo 8500, autobusie, który ma być wykorzystany w trakcie testowania w Sztokholmie opłaty za poruszanie się po wybranych częściach miasta (congestion fee).

„Jednak w tym przypadku nadwozie jest nieco niższe, ponieważ dwuprzegubowe Volvo 7500 ma obniżoną podłogę na całej długości, zaś Volvo 8500 to autobus z obniżonym wejściem,” dodaje Jan Carlsson.