Volvo 7700 na testach w Białymstoku

Już wkrótce na ulice Białegostoku wyjedzie najnowszy niskopodłogowy autobus miejski Volvo 7700. Autobus będzie testowany przez wszystkie spółki komunalne zajmujące się komunikacją publiczną w Białymstoku. Testy związane są z planami zakupu nowych pojazdów dla komunikacji miejskiej.

Testy będą trwać przez 2 tygodnie, począwszy od 20 czerwca. Volvo 7700 będzie testowany przez wszystkie komunalne spółki komunikacyjne w Białymstoku: Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (20-24/06/05), Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (25-28/06/05) i Komunalny Zakład Komunikacyjny (29/06-01/07/05). Kolejny model autobusu – tym razem Volvo 7700A (przegubowy) zostanie udostępniony na testy pod koniec bieżącego miesiąca. Dzięki przeprowadzonym próbom władze miasta uzyskają miarodajną opinię na temat obu pojazdów.

Testy Volvo 7700 związane są z planowanym dużym przetargiem na zakup nowego taboru dla zakładów obsługujących komunikację publiczną w Białymstoku. Środki na nowe pojazdy mają w dużej mierze pochodzić ze specjalnego programu Unii Europejskiej.

Volvo 7700 oraz jego wcześniejsza wersja – Volvo 7000 to znane i popularne pojazdy na polskim rynku. Ponad 70 autobusów tego typu kursuje we Wrocławiu, kilkadziesiąt w Łodzi, dużą flotę posiadają także Gdynia i Łomża. Volvo 7700 to autobus ceniony nie tylko w Polsce, użytkują go, zarówno w wersji solo jak i przegubowej operatorzy miejscy z Genewy, Linzu, Berlina, Wilna czy Budapesztu.

Prezentowany w Białymstoku Volvo 7700 produkowany jest w fabryce koncernu we Wrocławiu. To największa fabryka autobusów Volvo w Europie, będąca zarazem liderem eksportu autobusów w Polsce. Co roku ponad 400 pojazdów produkowanych we Wrocławiu trafia do klientów w kilkunastu krajach Europy. Tak dobra pozycja Volvo w eksporcie na tle innych producentów jest dowodem na to, że pojazdy opuszczające wrocławski zakład są na najwyższym poziomie jakościowym.

Volvo 7700 – opis

Volvo 7700 występuje w dwóch wersjach – 12-metrowej i 18-metrowej, przegubowej. Oba wyposażone są w ten sam, sprawdzony już silnik Volvo D7C o pojemności 7,3 litra, który osiąga moc 250 KM (przy 2200 obr/min.) w autobusie solo i 275 KM (przy 2200 obr/min.)
w autobusie przegubowym. Maksymalny moment obrotowy w silniku D7C, wynoszący 1050 Nm w autobusie solo i 1200 Nm w autobusie przegubowym, jest dostępny już od 1200 obr/min – to gwarantuje doskonałą elastyczność, a co za tym idzie także niskie zużycie paliwa. Silnik spełnia normy emisji spalin i hałasu Euro 3. Autobus w wersji 12-metrowej może jednorazowo przewozić 105, natomiast autobus przegubowy 175 pasażerów. Ilość miejsc siedzących zależy przede wszystkim od wymagań i oczekiwań zamawiającego, standardowo jednak w autobusie solo jest ich około 30, a w autobusie przegubowym około 43.

Komfort i bezpieczeństwo podróżowania

Płaska na całej długości podłoga, oraz wejścia we wszystkich drzwiach umieszczone 34 cm nad ziemią ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z autobusu, a także przepływ pasażerów w jego wnętrzu. Dodatkowo autobus wyposażony jest w funkcję przyklęku, dzięki której podłoga może zostać obniżona o kolejne 9 cm.

Kształt i umiejscowienie uchwytów umożliwiają wszystkim pasażerom zajęcie wygodnego miejsca i zabezpieczenie się na wypadek gwałtownego hamowania. Brak ostrych krawędzi we wnętrzu to również element, który w przypadku ewentualnego upadku pasażera zmniejsza ryzyko odniesienia obrażeń. Hamulec drzwiowy uniemożliwia kierowcy odjazd
z przystanku, gdy drzwi nie są zamknięte.

Komfort i bezpieczeństwo pasażerów to także odpowiednia temperatura wewnątrz pojazdu. Przed nadmiernym nagrzewaniem chronią przyciemniane szyby, natomiast skuteczną wymianę powietrza zapewnia wydajna wentylacja wyciągowa. Oczywiście istnieje możliwość klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej, choć w polskich warunkach najczęściej stosowana jest jedynie klimatyzacja stanowiska kierowcy. W zimie do ogrzewania wnętrza stosowane są grzejniki konwektorowe.


Komfort pracy kierowcy

Komfort pracy kierowcy to jeden z kluczowych elementów zapewnienia bezpieczeństwa aktywnego. Bardzo ważne jest, aby przez cały dzień pracy zachował on czujność i mógł skupić się na bezpiecznej jeździe. W Volvo 7700 wszystkie wskaźniki i przełączniki znajdują się
w zasięgu ręki kierowcy, zaś przyjęciu najlepszej pozycji sprzyja regulacja kierownicy, której towarzyszy regulacja położenia deski rozdzielczej. Wygodny fotel, doskonała widoczność zapewniona dzięki dużej szybie przedniej oraz duże lusterka wsteczne podnoszą komfort pracy kierowcy.

Ekologia

Silnik Volvo 7700 spełnia normy Euro 3. Emisję szkodliwych substancji można dodatkowo ograniczyć montując dostępny w opcji filtr CRT, który redukuje wydzielanie węglowodorów, tlenków węgla i cząstek stałych o około 80-90%.

Myśląc o ekologii warto pamiętać jednak nie tylko o samym okresie eksploatacji pojazdu, lecz także o całym tzw. cyklu życia produktu. Oceniając wpływ produktu na środowisko należy brać także pod uwagę etap jego powstawania oraz wycofania z eksploatacji. Fabryka Volvo we Wrocławiu została zaprojektowana z uwzględnieniem wszelkich ekologicznych norm obowiązujących w Polsce, posiada własną oczyszczalnię ścieków oraz skuteczne filtry, które powodują, że do atmosfery nie przedostają się szkodliwe substancje.

Dzięki oznakowaniu podzespołów autobusu, po wycofaniu z eksploatacji część jego elementów może zostać ponownie wykorzystanych.

Trwałość i niezawodność

Sztywna i wytrzymała rama podwozia w dużym stopniu wpływa na żywotność konstrukcji. Nadwozie wykonano ze stali nierdzewnej. Sprawdzony silnik i inne komponenty pojazdu zapewniają możliwość wieloletniej eksploatacji. Elektroniczny system Multiplex synchronizujący pracę różnych podzespołów autobusu umożliwia monitorowanie czynników wpływających na koszty eksploatacji. Ułatwia on również diagnostykę sterowanych elektronicznie podzespołów autobusu, pozwolił także wyeliminować kilometry kabli. Użycie najwyższej klasy materiałów i zastosowanie stali nierdzewnej znacznie ogranicza również zakres koniecznych prac konserwacyjnych.

Volvo Polska - informacje

  • Volvo Polska Autobusy rozpoczęło swoją działalność w Polsce w roku 1995.
  • We wrocławskiej fabryce produkowane są autobusy miejskie: Volvo 7700 i przegubowy Volvo 7700A, międzymiastowe: Volvo 8700 i podmiejskie: Volvo 8700LE oraz turystyczne Volvo 9700. Autobusy międzymiastowe i turystyczne dostępne są w wersji dwu- lub trzy-osiowej.