Technologia SCR – odpowiedź Volvo na wymogi norm Euro 4 i Euro 5

Aby sprostać nowym normom emisji spalin Volvo wdraża nowe, wydajniejsze silniki wysokoprężne wykorzystujące technologię SCR (selektywna redukcja katalityczna) do procesu oczyszczania spalin. Efektem jest nie tylko niższa emisja spalin i spełnienie norm Euro 4 i Euro 5, ale też lepsze osiągi silnika i niższe zużycie paliwa.
Już w drugiej połowie 2006 roku, na terenie Unii Europejskiej, w życie wejdzie nowa norma dotycząca dozwolonych parametrów emisji spalin przez pojazdy – Euro 4. Najważniejsze zmiany jakie wprowadzi to znaczne zmniejszenie  dopuszczalnego  poziomu emisji tlenków azotu (o 30%) i cząstek stałych (aż o 80% w stosunku do Euro 3). Norma Euro 5, której wejście planowane jest na przełom 2008 i 2009 wymusi dalszą redukcję emisji tlenków azotu.

Emisje i ograniczenia, g/kWh

 

CO

HC

NOx

Cząstki stałe

Euro 3, ESC

2,1

0,66

5,0

0,10

Euro 4, ESC

1,5

0,46

3,5

0,02

Euro 5, ESC

1,5

0,46

2,0

0,02

ESC – europejski cykl stanu stałego.

Rozwiązanie proponowane przez Volvo pozwala spełnić zarówno normy Euro 4, jak i Euro 5

Technologia SCR
Podstawą do stworzenia „czystego” pojazdu Volvo są zoptymalizowane silniki o dużej wydajności, zapewniające możliwie najpełniejsze spalanie oleju napędowego. Oznacza to, że Volvo zaprojektowało silniki, które działają tak  wydajnie, że zawartość cząstek stałych w gazach spalinowych jest na tyle niska, że nie ma konieczności instalacji żadnych dodatkowych filtrów oraz przeprowadzania  procesu dalszego oczyszczania.
Kiedy spaliny opuszczają silnik pozostaje jedynie odfiltrowanie zawartych w nich tlenków azotu. Na tym etapie wykorzystywana jest technologia SCR (selektywna redukcja katalityczna). Jest to skuteczna i przetestowana już w pełni metoda oczyszczania gazów spalinowych, od dawna stosowana w jednostkach prądotwórczych. Polega ona na wtryskiwaniu mieszanki mocznika i wody, znanej jako AdBlue, do gazów spalinowych. Pod wpływem ciepła w układzie wydechowym mocznik zamienia się w amoniak i dwutlenek węgla. Następnie amoniak reaguje z tlenkami azotu w katalizatorze, przetwarzając je w lotny azot i parę wodną. Wszelkie pozostałości amoniaku również są zamieniane w lotny azot i wodę w zintegrowanym katalizatorze Clean-Up.

Niezawodny i prosty w obsłudze system
Podstawowymi elementami systemu SCR firmy Volvo są zbiornik, układ wtryskiwania AdBlue oraz katalizator SCR. Całość tworzy solidny system składający się z niewielu części i charakteryzujący się dużą niezawodnością. System jest nieustannie diagnozowany, a kierowca jest informowany gdy dopuszczalny poziom zanieczyszczeń w spalinach zostanie przekroczony lub należy uzupełnić zbiornik AdBlue.

O AdBlue
AdBlue to bezbarwny płyn przypominający wodę. W 32,5% składa się z mocznika, reszta to zdemineralizowana  woda. Jest to substancja niskotoksyczna, nie powodująca zagrożenia jakimikolwiek chronicznymi problemami zdrowotnymi, niepalna i niewybuchowa. Nie podlega żadnym ograniczeniom jeśli chodzi o transport czy przeładunek.
Na pokładzie autobusu AdBlue przechowywane jest w zbiorniku o pojemności 34, 40 lub 60 litrów. 40-litrowy zbiornik wystarcza na tyle czasu, ile potrzebne jest na zużycie 1000 litrów oleju napędowego, czyli w przypadku autobusów na około 3000 km.
Infrastruktura do dystrybucji AdBlue jest stale poszerzana. W Europie rośnie liczba stacji, które sprzedają AdBlue, dystrybutorzy zapewniają dostawy bezpośrednio na stacje benzynowe. AdBlue dostępny jest także w 5-litrowych kanistrach plastikowych.