Zamówienie na 64 autobusy Volvo dla systemu Szybkiej Komunikacji Autobusowej w Brazylii

Coraz więcej miast na całym świecie decyduje się na rozwiązanie problemów transportowych przy pomocy inteligentnego systemu komunikacji publicznej opartego na transporcie autobusowym. System ten nosi nazwę Szybkiej Komunikacji Autobusowej (Bus Rapid Transit – BRT). Nowoczesny system BRT jest w stanie przewieźć tyle samo osób co system transportu kolejowego, zaś koszty inwestycji stanowią zaledwie 5 do 10 % nakładów na system komunikacji tramwajowej lub metro. Ponadto czas pomiędzy podjęciem decyzji a uruchomieniem linii jest o wiele krótszy w przypadku systemu komunikacji autobusowej.

Miasto Kurytyba w Brazylii jako pierwsze na świecie wprowadziło system BRT pod koniec lat siedemdziesiątych. Od tego czasu system ten został rozbudowany i obecnie obejmuje pięć korytarzy z wydzielonymi pasami dla autobusów.

Kluczem powodzenia tego systemu jest wykorzystanie autobusów o dużej pojemności – przegubowych mogących pomieścić 160 pasażerów lub dwuprzegubowych o pojemności do 270 osób.

„Jedną z najważniejszych wartości Volvo Buses jest troska o środowisko,” mówi Per Gabell, szef Volvo Buses w Ameryce Południowej. „Zastosowanie autobusów o większej pojemności przewozowej oznacza mniejsza liczbę pojazdów na drogach, a tym samym niższy poziom emisji spalin oraz zużycia paliwa.”

 Firma Volvo Buses dostarczyła wszystkie autobusy o dużej pojemności na potrzeby systemu w Kurytybie. Pierwsza partia 33 dwuprzegubowych autobusów została wprowadzona do ruchu w Kurytybie w 1992 roku. Obecnie w mieście kursują 163 dwuprzegubowe autobusy Volvo.

Pierwsze dwuprzegubowe autobusy zostały wymienione po 11 latach użytkowania, a obecnie przyszedł czas na wymianę następnej partii 11-letnich pojazdów na nowe. Firma Volvo Buses otrzymała zamówienie na 40 dwuprzegubowych autobusów Volvo B12M. Pojazdy zostały zbudowane na platformie TX i wyposażone w leżący silnik Euro 3 o pojemności 12 litrów i mocy 340 KM.

Firma otrzymała też zamówienie na 24 autobusy przegubowe Volvo B12M, o długości 18,5 metra, wyposażone w taki sam silnik. Podwozie do autobusów zostanie wyprodukowane w fabryce Volvo Buses w Kurytybie.

Nadwozia powstaną w Induscar/Caio w Botucatu, w Brazylii. Zostaną wyprodukowane w maju i w czerwcu, zaś wprowadzenie do ruchu nowych autobusów zaplanowane jest na koniec lipca.