Konferencja " Autobus miejski przyjazny środowisku"

W dniach 8 i 9 czerwca odbyła się we Wrocławiu Komisja Autobusowa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. Współorganizatorem zjazdu członków Izby było także MPK sp. z o.o. we Wrocławiu oraz Volvo Polska. Ponad 100 osób -uczestników tej konferencji gościliśmy także na terenach Volvo Polska, gdzie mieli okazję min.zwiedzić fabrykę autobusów. Wśród gości przeważali dyrektorzy oddziałów MPK z całej Polski, przedstawiciele producentów oraz firm świadczących usługi związane z transportem i produkcją pojazdów.

Patronat honorowy nad konferencją objął prezydent Wrocławia -pan Rafał Dutkiewicz.

Jak zawsze Komisji Autobusowej towarzyszył ciąg wykładów z zakresu transportu -tym razem tematem konferencji był „Autobus miejski przyjazny środowisku”. Honorowymi goścmi Komisji z ramienia Volvo Bus Corporation byli Hakan Karlsson – Prezes i CEO VBC oraz Claes Westberg -Dyrektor ds. Zarządzania Paliwem, którzy przedstawili uczestnikom  najnowsze osiągnięcia Volvo w zakresie zmniejszenia kosztów eksploatacji autobusu i emisji spalin do środowiska.

Prezentowano technologię SCR, zasadę jej działania, powody dla których Volvo zdecydowało się na wybór tej metody w celu sprostania wymogom emisji spalin Euro4 oraz Euro5. Ponadto pokazano osiągnięcia Volvo w zakresie minimalizowania zużycia paliwa, w tym – zaprezentowane po raz pierwszy w marcu tego roku- rozwiązania hybrydowe dla pojazdów ciężkich.

Zasada działania pojazdów hybrydowych Volvo polega na  połączeniu silnika elektrycznego i silnika spalinowego w układzie równoległym, dzięki czemu mogą one ze sobą współpracować przy napędzaniu pojazdu. To rozwiązanie umożliwia znaczne zmniejszenie zużycia paliwa- nawet do 35%. Dzięki zastosowaniu sterownanego elektronicznie silnika elektrycznego możliwe jest automatyczne wyłączenie silnika spalinowego w momencie, gdy  autobus zatrzymuje się np. na przystanku lub na światłach. Zmniejszony jest także znacznie poziom hałasu oraz spalin emitowanych przez pojazd.

Do tej pory dostarczono jeden autobus oraz jedną ciężarówkę, które posiadają napęd z dwóch źródeł. Pięć pojazdów zamówiły już Siły Powietrzne USA.

Seryjna produkcja autobusów hybrydowych Volvo planowana jest na rok 2009