Volvo Buses wchodzi w przyszłość z pojazdem StreetCar

Inicjatywa wyszła od firmy First, największego przewoźnika autobusowego w Zjednoczonym Królestwie. Nazwa projektu – „ftr” – jest skrótem od angielskiego słowa ‘future’, czyli przyszłość, zaś jego celem jest uatrakcyjnienie przejazdów autobusowych.

Jednym z założeń projektu jest stworzenie takiej formy transportu, która stanowiłaby swego rodzaju połączenie autobusu i kolei miejskiej i w ramach której autobusy poruszałyby się po specjalnie wyznaczonych pasach w całym mieście, zaś same pojazdy byłyby bardziej atrakcyjne i lepiej dostosowane do wymagań  pasażerów.

Koncepcja StreetCar opracowana została na podstawie badań oczekiwań pasażerów oraz analizy sposobu ich wsiadania i wysiadania z autobusu i poruszania się w samym pojeździe (stania, siadania).

Projekt StreetCar zakłada współpracę między Volvo Buses, First i producentem nadwozi, Grupą Wright. Jej celem jest stworzenie autobusu, który spełni wszelkie wymagania związane z bezpieczeństwem, wygodą, jakością, niezawodnością i troską o środowisko.

StreetCar wyposażony będzie w silnik Volvo D7C o pojemności 7,3 litra, mocy 275 KM i niskiej emisji spalin, zamontowany w tylnej części pojazdy, w celu zapewnienia niskiej podłogi na całej długości autobusu. Autobus posiada też filtr CRT dodatkowo obniżający i tak już niewysoki poziom emisji spalin.

Dwie najważniejsze zmiany wprowadzone przez Volvo Buses specjalnie dla celów projektu StreetCar dotyczą przedziału dla kierowcy i układu chłodzenia. Kierowca autobusu StreetCar siedzi na podwyższeniu nad osią przednią, co pozwala na zwiększenie części pasażerskiej bez pogarszania warunków pracy kierowcy. Wyższa pozycja zapewnia mu doskonałą widoczność ruchu ulicznego.

Cały system chłodzenia zainstalowany został na dachu, aby maksymalnie zwiększyć przestrzeń dla pasażerów wokół miejsca, w którym znajduje się silnik. Jego umiejscowienie poprawia rozkład ciepła i zmniejsza poziom hałasu wewnątrz pojazdu.

Streetcar to 18,7 m autobus przegubowy o rozmiarach 2,55m szerokości oraz 3,3m wysokości. Pojazdy w ramach systemu "ftr" monitorowane są za pomocą systemu nawigacji satelitarnej, który może sterować uliczną sygnalizacją świetlną jeśli autobus opóźnia się względem rozkładu jazdy.

By skrócić czas wsiadania i wysiadania pasażerowie są zachęcani poprzez liczne zniżki do zapłaty za transport przed wejściem do pojazdu. Jednym ze sposobów nabycia biletu jest użycie telefonu komórkowego. Pasażer otrzymuje smsem kod kreskowy, a po wejściu do Streetcar przesuwa komórką nad czytnikiem znajdującym się w automatach biletowych wewnątrz autobusu.

Miasto York w Wielkiej Brytanii zamówiło 11 pojazdów Streetcar, które są już użytkowane. Volvo Autobusy oraz firma Wrights otrzymały zamówienia na kolejne 28 sztuk, które trafią min. do Leeds. Wiele innych miast europejskich wyraziło duże zainteresowanie tym modelem autobusu.