Znak “Iron Mark” – symbol Volvo od 80 lat

Szwedzka stal była ważnym fundamentem powstania firmy Volvo. Stalowy symbol z przodu naszych pojazdów obiecuje wysoką jakość i jest znakiem rozpoznawczym każdego Volvo wyprodukowanego w ciągu ostatnich 80 lat. Od samego początku wymowę tego symbolu wzmacniały logo VOLVO, umieszczone na przyciągającym uwagę niebieskim tle oraz ukośna listwa mocująca.

Pierwszy samochód osobowy Volvo, który zaprezentowano 14 kwietnia 1927 r., ozdobiony był eleganckim logo, umieszczonym z przodu maski. Był to tekst „VOLVO GOTHENBURG SWEDEN”, w postaci białych liter ze złotymi obwódkami, umieszczonych na pięknym niebieskim tle. Słowo „VOLVO” wykonano czcionką Egyptienne.

Jednak geograficzne konotacje szybko znikły, podobnie jak złota obwódka - od tej pory logo stanowił słowny znak „VOLVO”. W latach pięćdziesiątych ub. wieku przeprojektował je Karl-Erik Forsberg, typograf na szwedzkim dworze królewskim. Forsberg wykorzystał podobną czcionkę, Volta.

Od samego początku, również kratę wlotu powietrza ozdabiał symbol w postaci pierścienia ze strzałką skierowaną do góry w prawo. Symbol nawiązywał do jednego z najstarszych znanych ludzkości ideogramów, którym w imperium rzymskim oznaczano planetę Mars. W Szwecji symbol ten był od niepamiętnych czasów stosowany do oznaczania procesu przerobu żelaza, a w czasach, gdy zakładana była firma Volvo, szwedzka stal była powszechnie uznawana za najlepszą – kojarzyła się z wytrzymałością i niezawodnością. Założyciele firmy właśnie to chcieli zaakcentować i dlatego w materiałach reklamowych pisali o „szwedzkim samochodzie”, wyprodukowanym ze „szwedzkiej stali”. W ten sposób jedna z kluczowych wartości firmy – jakość – była od samego początku integralną cechą pojazdów Volvo.

Ukośna listwa biegnąca od górnego prawego do dolnego lewego rogu umożliwiała zamocowanie znaku firmowego do kraty wlotu powietrza. Tak więc, mimo że listwa ta była praktycznym rozwiązaniem jak najbardziej rzeczywistej potrzeby, to stanowiła jednocześnie element dekoracyjny, który dziś jest prawdopodobnie najlepiej rozpoznawalnym i sugestywnym spośród symboli firmy Volvo. Pod każdą szerokością geograficzną ukośna listwa już z daleka zdradza, że mamy do czynienia z samochodem ciężarowym Volvo.

Znak firmowy „VOLVO” zdobił wszystkie produkty Volvo przez ostanie 80 lat, okresowo stosowane było również niebieskie tło. We wczesnych latach trzydziestych XX w., okazjonalnie stosowano symbol z motywem skrzydeł, do wyróżniania największych samochodów ciężarowych w ofercie firmy. W pewnych okresach znak „Iron Mark” i ukośna listwa nie były stosowane w ogóle. Jednak od wprowadzenia na rynek modeli Volvo F10/F12, w 1977 r., wszystkie trzy symbole zdobią wszystkie samochody ciężarowe Volvo. Poszczególne symbole od czasu do czasu modyfikowano i odświeżano, ale zawsze występują razem.

Obecnie, znak „Iron Mark”, z umieszczonym w nim znakiem słownym „VOLVO”, jako jeden z najlepiej znanych i rozpoznawalnych znaków towarowych na świecie, jest również symbolem stosowanym w komunikacji firmy.

Nawet po sprzedaży przez AB Volvo, firmy Volvo Car Corporation koncernowi Ford Motor Co., znaki towarowe są nadal używane przez obydwie firmy. Znak towarowy jest własnością Volvo Trademark Holding AB, spółki której właścicielami są Volvo i Ford. Zarząd tej spółki decyduje o sposobie wykorzystywania nazwy Volvo. Tworzą go Leif Johansson, Prezes i Dyrektor Naczelny AB Volvo oraz Allan Mulally z Ford Motor Co.

 

14 kwietnia 2007 r.