Volvo otrzymuje zamówienie na 187 autobusów BRT dla Kolumbii

Firma Volvo Buses otrzymała zamówienie na 187 autobusów, które będą wykorzystane w nowopowstałym systemie Szybkiej Komunikacji Autobusowej (ang. Bus Rapid Transit - BRT) w Santiago de Cali, w Kolumbii. Dostawa pojazdów planowana jest na jesień 2007r.

„Gęstość zaludnienia w naszych miastach rośnie w coraz szybszym tempie, powodując ogromne problemy związane z natężeniem ruchu ulicznego, zanieczyszczeniem środowiska i pogarszającą się jakością życia”, stwierdza Håkan Karlsson, Prezes Volvo Buses. „Miasta, którym uda się zmodyfikować infrastrukturę i wdrożyć efektywne systemy transportowe, staną się bardziej atrakcyjne.”

Coraz więcej miast na całym świecie decyduje się na stworzenie inteligentnych sieci komunikacyjnych opartych na transporcie autobusowym, czyli tak zwanych systemów BRT. System BRT Transmilenio w stolicy Kolumbii, Bogocie, to największy i najwydajniejszy taki system na świecie. Znacząco wpłynął on na poprawę sytuacji komunikacyjnej w mieście i zmniejszenie liczby wypadków oraz przyczynił się do istotnego podniesienia poziomu czystości  powietrza.

Obecnie, gdy Santiago de Cali, miasto w południowo-zachodniej Kolumbii liczące 2,8 miliona mieszkańców, uruchamia swój system BRT o nazwie Mio, widać wiele podobieństw do systemu funkcjonującego w Bogocie. Zaliczają się do nich przede wszystkim długie trasy przecinające całe miasto z wydzielonymi pasami dla autobusów i podwyższonymi przystankami, które ułatwiają szybkie wsiadanie i wysiadanie z autobusów. Linie główne uzupełniają linie dojazdowe.

Atutem jest elastyczność

„Pomimo wielu podobieństw do systemu działającego w Bogocie, Mio został w całości zaprojektowany pod kątem warunków panujących w Santiago de Cali,” mówi Miquel Arrata, odpowiedzialny za systemy BRT w Volvo Buses w Ameryce Łacińskiej. „Ta elastyczność to jedna z mocnych stron systemu BRT.”

Firma Volvo Buses otrzymała zamówienie na 187 autobusów, które będą wykorzystane w pierwszej fazie realizacji systemu BRT. Zamówienie obejmuje 57 autobusów przegubowych Volvo B12MA o długości 18 metrów oraz 130 autobusów Volvo B7R o długości 12 metrów. Zamówienie złożyli klienci Grupo Integrado de Transporte Masivo S.A i Blanco y Negro Masivo S.A. Dostawa pojazdów potrwa od sierpnia do listopada 2007 roku.

Podwozia do autobusów powstaną w Bogocie, w Kolumbii, na bazie zestawów montażowych przygotowanych w fabrykach Volvo Buses w Borås, w Szwecji, i w Kurytybie, w Brazylii. Nadwozia zbuduje firma Marcopolo również działająca w Bogocie.

Następna faza rozwoju sieci BRT w Santiago de Cali rozpocznie się w 2008 roku i będzie wymagała podobnej liczby autobusów, co teraz.

„Jesteśmy dumni z tego, że Volvo Buses bierze udział w uruchomieniu następnego systemu BRT na świecie,” mówi Håkan Karlsson. „Jesteśmy przekonani, że inteligentna sieć komunikacyjna oparta na transporcie autobusowym to najlepsza odpowiedź na rosnące problemy komunikacyjne w miastach, a jednocześnie dobra metoda obniżenia emisji dwutlenku węgla.”

Volvo Buses to największy na świecie producent autobusów na potrzeby systemów BRT. Oprócz dwóch sieci w Kolumbii Volvo zaopatrzyło w autobusy systemy BRT w Kurytybie, w Brazylii, w mieście Meksyk i León, w Meksyku, Santiago, w Chile, Göteborgu, w Szwecji, Helsinkach, w Finlandii i w wielu innych miastach.