Volvo sprzedaje kolejnych siedem dwuprzegubowych autobusów do Göteborga

Po ogromnym sukcesie tras szybkiej komunikacji autobusowej BRT w Göteborgu, miasto robi następny krok, zwiększając tabor pojazdów. Firma Göteborgs Spårvägar zamówiła kolejnych siedem sztuk najdłuższych autobusów w Szwecji – dwuprzegubowych autobusów Volvo 7500 mieszczących 165 pasażerów.

Coraz więcej miast na całym świecie w poszukiwaniu dobrze funkcjonujących rozwiązań w dziedzinie usług komunikacji masowej dla swoich mieszkańców decyduje się na inteligentne systemy komunikacji autobusowej. Głównymi czynnikami przemawiającymi na korzyść autobusów a przeciw systemom transportu szynowego są dużo niższe koszty inwestycji oraz znacząco krótszy okres realizacji.

Göteborgs Spårvägar, Västtrafik oraz Urząd ds. Ruchu Miejskiego w Göteborgu zdecydowały się uruchomić trasy w systemie Szybkiej Komunikacji Autobusowej (ang. Bus Rapid Transit - BRT) charakteryzujące się dużą częstotliwością odjazdów. Trasy te obsługiwane są przez autobusy o dużej pojemności, krótkim czasie wsiadania i wysiadania oraz, w niektórych przypadkach, z zarezerwowanymi oddzielnymi pasami ruchu. Wszystkie te czynniki umożliwiają pasażerom szybkie i bezproblemowe dotarcie do wybranego celu.

Trasa 16 funkcjonująca w systemie BRT łączy między innymi centrum Göteborga z dawnymi terenami stoczni w Norra Älvstranden, gdzie obecnie zlokalizowane są duże firmy i szkoły. Trasa ta zyskała tak dużą popularność od samego początku, że jej przepustowość okazała się niewystarczająca, pomimo autobusów przegubowych odjeżdżających co pięć minut. Z tego względu operator trasy, Göteborgs Spårvägar, zdecydował się zainwestować w cztery dwuprzegubowe autobusy Volvo 7500 o długości 24 metrów, zarejestrowane na 165 pasażerów.

Autobusy zaczęły jeździć na początku roku 2006, jako uzupełnienie w porannych i popołudniowych godzinach szczytu.

„Jednak, co było bardzo satysfakcjonujące, liczba pasażerów nadal rosła,” mówi Pierre Modini, Szef ds. autobusów w Göteborgs Spårvägar. „Oprócz tego godziny rozpoczęcia i zakończenia zajęć szkolnych w ciągu dnia zaczęły się coraz bardziej różnicować i w efekcie okresy dużego natężenia ruchu pasażerskiego uległy wydłużeniu.”

Dlatego firma Göteborgs Spårvägar postanowiła zakupić kolejnych siedem dwuprzegubowych autobusów Volvo Buses. Zostaną one dostarczone wczesną jesienią.

„Będziemy wtedy mieli 11 autobusów dwuprzegubowych stanowiących naszą podstawową flotę obsługującą Trasę 16 w systemie BRT, która będzie wspierana w godzinach szczytu przez normalne autobusy przegubowe, czyli odwrotnie do sytuacji, jaką mamy obecnie,” dodaje Pierre Modini.

Volvo 7500 dostępne jest w wersji przegubowej i dwuprzegubowej. Autobus dwuprzegubowy zaprojektowany jest tak, by pomieścić do 200 pasażerów. Na niektórych rynkach jednak możliwe jest zwiększenie ich pojemności do 270 pasażerów.

Volvo 7500 posiada obniżoną podłogę na całej długości, co ułatwia i przyspiesza wsiadanie i wysiadanie.  Nowoczesny 9-litrowy silnik o mocy 340 KM zamontowany jest z boku w przedniej części pojazdu, dzięki czemu zamiast pchać całą jednostkę - ciągnie ją, co zapewnia doskonałe właściwości jezdne i dobrą dostępność.

Podwozie autobusu dwuprzegubowego powstaje w fabryce Volvo Buses w Borås, w Szwecji, zaś nadwozie produkowane jest w fabryce nadwozi w Säffle, w Szwecji.

Firma Göteborgs Spårvägar zakupiła wiele innych autobusów Volvo w tym roku. W sumie 11 sztuk Volvo 8500 zostało dostarczonych wiosną, a dostawa 15 przegubowych autobusów Volvo 7500 SLA jest zaplanowana na maj.