Jury uhonorowało Volvo 9700 tytułem Autokaru Roku 2008

Autokar Volvo 9700 zdobył tytuł Międzynarodowego Autokaru Roku 2008 po dogłębnej ocenie najnowszych konstrukcji autokarów dokonanej przez jury składające się z czołowych dziennikarzy prasy branżowej.
Volvo9700_Germany_2007_114x70.jpg

Aby umożliwić Jury wydanie sprawiedliwego i rzetelnego werdyktu, przeprowadzono w Szwajcarii trzydniowy test zwany Coach Euro Test. Jurorzy mieli możliwość poprowadzenia kandydujących autokarów i podróżowania nimi w roli pasażerów na odcinku testowym o długości 52km przy bardzo różnych warunkach drogowych. Oprócz tego każdy z producentów przeprowadził prezentację swojego pojazdu. Do rywalizacji zaproszono autokary o długości minimum 12 metrów, wprowadzone na rynek w ciągu ostatnich dwóch lat. W porównaniu z poprzednimi latami konkurencja była wyjątkowo silna.

Zgłoszony autokar 9700 Prestige to 13-metrowy, trzyosiowy luksusowy autokar wyposażony w silnik umieszczony z tyłu, należący do serii produktów oznaczonych symbolem 9700. Pozostali członkowie tej rodziny produktów to modele o długości od 10,4 metra do 15 metrów, dwu- lub trzyosiowe, o wysokości 3,4 metra, 3,6 metra lub 3,8 metra. Dostępne są trzy poziomy wyposażenia: Comfort, Optimal oraz najbogatszy Prestige. Zarówno podwozie jak i nadwozie wykonane jest ze stali nierdzewnej, co zapewnia długi okres użytkowania.

9700 to najnowszy przedstawiciel linii autokarów Volvo, której początki sięgają wczesnych lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Jest to autokar raczej ewolucyjny niż rewolucyjny; ‘pozytywny stały rozwój dobrej koncepcji.’

Moc zapewnia sześciocylindrowy silnik najnowszej generacji DH12E, który w tej wersji ma moc 460KM (336kW) przy 1465-1800 obrotach na minutę i świetnym momencie obrotowym 2200Nm przy 1100-1465 obrotach na minutę. Dzięki technologii selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) spełnia wymogi normy Euro4 dotyczące emisji spalin. W pojeździe zainstalowano dwunastostopniową skrzynię biegów AT2412C I-Shift drugiej generacji autorstwa Volvo. 

Wybierając zwycięzcę jurorzy brali pod uwagę szereg elementów takich jak innowacja, wygoda, osiągi, łatwość w prowadzeniu, bezpieczeństwo, styl i wiele innych czynników, które decydują o tym, czy autokar zyska uznanie pasażerów, kierowcy, operatora i zespołu serwisowego. Rywalizujące autokary stanowiły ostrą konkurencje i niektórych z nich posiadały pewne cechy przewyższające niektóre aspekty 9700, ale jury uznało, że Volvo oferuje najlepszy kompleksowy pakiet.

Autokar Volvo wyróżniał się szczególnie, jeśli chodzi o korzyści dla pasażerów. Wznosząca się podłoga z amfiteatralnym układem foteli, niezakłócona widoczność przez szybę przednią oraz brak zbędnych elementów stylizacyjnych pozwala bez przeszkód cieszyć się mijanymi widokami. Fotele pasażerów wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa zapewniają idealny komfort i podobnie jak pozostałe elementy wystroju wnętrza harmonizują ze sobą dzięki odpowiednio dobranym materiałom i kolorom. Sama jazda autokarem charakteryzuje się niezwykłą płynnością. ‘To idealny autokar dla podróżnika,’ brzmiała jedna z opinii.

Z perspektywy kierowcy pojazd prezentował się równie wspaniale. Wygoda, dużo miejsca na rzeczy kierowcy oraz doskonałe ustawienie lusterek to tylko niektóre zalety. Krótko mówiąc, prowadzenie autokaru było dla jurorów przyjemnością; oto niektóre ich komentarze: ‘skrzynia biegów I-Shift drugiej generacji jest niemal idealna,’ ‘wyjątkowa synchronizacja skrzyni biegów i silnika’ oraz  ‘super pojazd do podróży – naprawdę zrobił na mnie wrażenie.’ 

W przeszłości Volvo było krytykowane za nudną stylistykę pojazdów. W modelu 9700 osiągnięto linię niebanalną, ale nie charakteryzującą się przesadną ekstrawagancją, która szybko mogłaby się zestarzeć. Ponadto nowy panel przedni od razu kojarzy się z marką Volvo; jak to ujął jeden z jurorów: ‘chcą, aby ludzie wiedzieli, że to Volvo.’

Volvo zawsze było znane z troski o bezpieczeństwo. Autokar 9700 to kolejny krok naprzód w tej dziedzinie dzięki wprowadzeniu w standardzie systemu FUPS, czyli przedniej osłony zapobiegającej wjechaniu samochodu osobowego pod autobus. Chociaż inni producenci dysponowali innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie bezpieczeństwa, których Volvo jeszcze nie oferuje, firma wypadła dobrze, zarówno jeśli chodzi o czynne jak i bierne systemy zapewnienie bezpieczeństwa.

Z punktu widzenia właściciela zaletą autokaru jest jakość jego wykonania, świadomość, że pasażerowie i kierowca będą zadowoleni oraz pewność, iż pojazd został tak wykonany, by profesjonalnie realizować swoje zadania przez cały okres użytkowania.

Nagrodę odbierze Håkan Karlsson, Prezes i Dyrektor Naczelny Volvo Bus Corporation, z rąk Stuarta Jonesa, Przewodniczącego Jury Konkursu na Międzynarodowy Autobus i Autokar Roku podczas targów Busworld w Kortrijk. Uroczystość odbędzie się w piątek, 19 października o 11.30, na stoisku Volvo w Hali 5.

Serdecznie zapraszamy przedstawicieli mediów i fotografów.

Uwagi do Redakcji:

Jury składa się z szanowanych dziennikarzy z 17 czołowych europejskich magazynów z branży autobusowej i autokarowej. Każdy z jurorów ocenia pojazdy, ustawiając je w rankingu od najlepszego do najgorszego.

Oto pełna lista kandydatów do tytułu:

Irisbus Magelys.

Mercedes-Benz Tourismo M

Neoplan Cityliner HD

Noge Titanium na podwoziu MAN R33.

VDL Jonckheere JSD140-460

Volvo 9700

Tytuł Autobusu Roku przyznawany jest w latach nieparzystych (2005/2007 itd.), zaś tytuł Autokaru Roku – w latach parzystych (2006/2008 itd.).

Zdobywcą tytułu Międzynarodowego Autokaru Roku 2006 był Neoplan Starliner.

Zdobywcą tytułu Międzynarodowego Autobusu Roku 2007 był Mercedes-Benz Citaro U.