Większa liczba zamówień w Volvo Buses

Volvo Buses zaraportowało większą liczbę zamówień w III kwartale tego roku. Dostarczyliśmy więcej autobusów w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Niestety zysk był ujemny.

Rynek autobusów turystycznych w Europie skurczył się w wyniku silnego kryzysu ekonomicznego, którego skutki odczuwają już operatorzy i dealerzy. Rynek autobusów miejskich, w tym autobusów hybrydowych, w wyniku zaostrzania się norm dotyczących ochrony środowiska, które wymuszają na operatorach wymianę floty, wciąż rośnie.

W Ameryce Północnej sprzedaż autobusów turystycznych utrzymuje się wciąż na niskim poziomie, podczas gdy sprzedaż autobusów miejskich rośnie. W Meksyku, od początku tego roku, rynek autobusów turystycznych powoli się odbudowywuje i w porównaniu z rokiem ubiegłym, od sierpnia notuje wzrosty. Jednym z powodów tych wzrostów są wprowadzane nowe standardy dotyczące emisji, które zaczną obowiązywać od 2009 roku. Wzrasta również zapotrzebowanie na systemy BRT.

Całkowity rynek autobusów w Ameryce Południowej jest wciąż mocny, ale odnotowujemy już pierwsze sygnały osłabienia w Brazylii. W pierwszej połowie tego roku odnotowaliśmy wzrost sprzedaży autobusów w Azji. Chiny odnotowały rekordowy wzrost, głównie oparty na sprzedaży autobusów miejskich. W Afryce Południowej oraz na Środkowym Wschodzie odnotowaliśmy również wzrosty w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Zwiększona ilość zamówień autobusów miejskich

W III kwartale ilość zamówień autobusów i podwozi zamknęła się liczbą 2.324, co daje 14% wzrost w porównaniu z liczbą 2.032 z roku ubiegłego. Ilość zamówień w sektorze autobusów miejskich wzrosła przede wszystkim w Europie, Afryce i na Środkowym Wschodzie. Podczas tego kwartału dostarczyliśmy 2.119 autobusów (1.983), czyli o 7% więcej niż w III kwartale roku ubiegłego.

W III kwartale sprzedaż netto wzrosła o 7% do SEK 3.833 M (3.587) . Dostosowując zmiany w kursach walut sprzedaż netto wzrosła o 9%. Przychód operacyjny był ujemny i wyniósł 72 M (neg. SEK 74 M), marża operacyjna również była ujemna i wyniosła 1.9% (neg. 2.1%). Przychód niestety również był negatywny, na co wpływ w głównej mierze miały zmiany kursów walut, amortyzacja rynku nieruchomości w Brazylii oraz nieprzychylne uwarunkowania na rynkach.

Volvo Buses kontynuuje globalny program skoncentrowany na redukcji kosztów. W celu poprawy efektywności działalności w Europie trwa proces restrukturyzacji produkcji w Finlandii.1 października zamknięta została fabryka w Tampere, w tym samym czasie fabryka zabudowująca w Turku została sprzedana nowym właścicielom. Będzie tu kontynuowana produkcja Volvo 9700 na licencji.

W Meksyku i Ameryce Północnej działalność dostosowaliśmy do potrzeb rynku. W III kwartale wprowadziliśmy nowe portfolio produktowe w Meksyku. Trwają przygotowania do ekspansji na rynek autobusów miejskich w USA, gdzie powstaje nowa fabryka w Plattsburgh, Nowy York. Jej otwarcie przewidziane jest na I kwartał roku 2009. Spowoduje to wzrost produkcji i dostaw podczas kolejnych kwartałów przyszłego roku.

W tym kwartale, Volvo wprowadziło na rynek nowy autobus hybrydowy. Pierwszy raz pokazaliśmy go na targach IAA w Hanowerze. Wzbudził on ogromne zainteresowanie klientów, przedstawicieli władz lokalnych, dziennikarzy oraz konkurentów. W IV kwartale tego roku rozpoczną się testy naszego nowego autobusu hybrydowego w Londynie oraz Goteborgu.

Sprzedaż netto z podziałem na regiony

III kwartał

 

Pierwsze 9 miesięcy

 

SEK M

2008

2007

         Zmiana w  %

2008

2007

Zmiana w %

Europa

1,551

1,748

(11)

5,326

5,402

(1)

Ameryka Północna

1,243

901

38

3,646

3,174

15

Ameryka Południowa

369

376

(2)

876

956

(8)

Azja

469

373

26

1,389

1,329

5

Pozostałe rynki

201

189

6

594

574

3

Suma

3,833

3,587

7

11,831

11,435

3