Światowa premiera autobusu hybrydowego Volvo w Göteborgu

Nowy autobus hybrydowy Volvo po raz pierwszy zabrał na pokład pasażerów w Göteborgu. Firma transportowa Göteborgs Spårvägar bierze udział w testach w warunkach rzeczywistej eksplatacji tego pojazdu. Autobus hybrydowy Volvo charakteryzuje się znacznym obniżeniem zużycia paliwa, co jest wynikiem zastosowania równoległego połaczenia silnika elektrycznego z silnikiem diesla, który jest automatycznie wyłączny na przystankach autobusowych.

Ochrona środowiska to priorytetowy temat wśród goteborskich polityków. Obserwujemy ogromne zainteresowanie ochroną środowiska polityków zrzeszonych w komisjach drogowych w Ratuszu oraz tych odpowiedzialnych za organizację transportu publicznego w firmie Västtrafik, włączając operatora miejskiego Göteborgs Spårvägar.

“Stałe i systematyczne wysiłki dotyczące ochrony środowiska są naczelną wartością strategii firmy Västtraffik,” mówi Leif Blomqvist, Prezes Zarządu Västtrafik. “Musimy być liderem w na rynku operatorów oferujących zrównoważone rozwiązania transportowe dla pasażerów. Nowe technologie są dla nas bardzo ważne, a przykładem tego jest właśnie autobus hybrydowy, charakteryzujący się niższą emisją substancji szkodliwych do środowiska oraz redukcją poziomu hałasu.”

Rozwiązania hybrydowe w ciężkich pojazdach nie są czymś nowym i istnieją już od wielu lat. Jednak do tej pory były zbyt drogie, a redukcja emisji spalin zbyt mała. Stało się to powodem niedostatecznej penetracji rynku. Nowa technologia Volvo właśnie to zmieniła. Stworzyliśmy technologię, która ma zastosowanie zarówno w autobusach, jak i pojazdach ciężarowych oraz maszynach budowlanych. W ten sposób, jako cała grupa gwarantujemy większe wolumeny zamawianych komponentów, a tym samym znacznie niższe koszty produkcji.

Cicho na przystankach autobusowych

Autobus hybrydowy Volvo wyposażony jest w 2 silniki pracujące razem, tj. silnik diesla o mniejszej mocy oraz silnik elektryczny. Autobus może być napędzany dwoma silnikami razem lub tylko jednym, a to dzięki wykorzystaniu równoległego połączenia silników.

Kiedy autobus hamuje, energia hamowania jest przekazywana do baterii zamontowanych na dachu i tam magazynowana. Jest ona wykorzystywana do napędzania silnika elektrycznego. Po otwarciu drzwi na przystanku autobusowym automatycznie wyłączany jest silnik diesla. Przy ruszaniu z przystanku autobus napędzany jest silnikiem elektrycznym do prędkości 15 – 20 km/h, a następnie automatycznie uruchomiony zostaje silnik diesla.

Technologia hybrydowa Volvo pozwala na znaczne obniżenie zanieczyszczeń w miastach oraz redukcję hałasu. Zużycie paliwa, a w konsekwencji emisja gazów cieplarnianych zostało zredukowane o 30%, w zależności od ruchu ulicznego. Emisja tlenków azotu oraz cząstek szkodliwych została obniżona o 40 – 50% w porównaniu z tradycyjnymi autobusami zasilanymi silnikami diesla.

“Zredukowaliśmy zużycie energii od 50 do 75% w przeliczeniu na pasażera, w porównaniu z samochodem,” mówi Edward Jobson, Dyrektor ds. Ochrony Środowiska Volvo Buses. “Dzięki tak wielkiemu obniżeniu negatywnego wpływu na środowisko oraz ogromnej oszczędności paliwa, wierzymy, iż autobusy hybrydowe staną się najatrakcyjniejszą i najpopularniejszą alternatywą w zbiorowym transporcie miejskim w przeciągu kilku lat.”

Seryjna produkcja ruszy w  2010

Volvo spodziewa się, iż seryjna produkcja autobusów hybrydowych rozpocznie się na początku 2010 roku. Firma już teraz otrzymała pierwsze zamówienie od klientów z Luksemburga oraz Szwajcarii. W celu dokonania finalnych usprawnień już teraz rozpoczęliśmy nasze testy Göteborg.

Naturalnym było uczestnictwo operatora Göteborgs Spårvägar w testach w warunkach rzeczywistej eksploatacji..

“Naszym celem jest pozycja lidera i w związku z tym ustawicznie dążymy do redukcji szkodliwego wpływu na środowisko autobusów znajdujących się w ruchu.,” mówi Pierre Modini, Dyrektor Zarządzający Göteborgs Spårvägar Buss AB. “Naturalnie, testowanie nowych technologii przyjaznych środowisku jest bardzo ważne dla nas”

W najbliższej przyszłości Volvo Buses rozpocznie testy pierwszego z sześciu piętrowych autobusów hybrydowych w Londynie.