Volvo 7700 Hybrid dla PostAuto ze Szwajcarii, na trasy międzymiastowe

PostAuto ze Szwajcarii jest od niedawna posiadaczem Volvo 7700 Hybrid – autobusu reprezentującego najwyższy poziom technologii napędu hybrydowego. – Większość naszych tras prowadzi przez obszary wiejskie i równoległy układ hybrydowy Volvo to jedyny, jak się okazuje, hybrydowy układ napędowy na rynku, który może być skutecznie wykorzystywany w tego typu eksploatacji – mówi Werner Blatter, członek zarządu PostAuto.
PostAuto Schweiz AG jest największym szwajcarskim operatorem autobusowym, posiadającym ponad 2000 autobusów.

– Będąc tak dużą firmą, mamy możliwości i wręcz obowiązek testowania nowych rozwiązań, zwłaszcza w obszarze technologii – mówi Werner Blatter.

Firma bacznie obserwowała postęp w dziedzinie napędów hybrydowych i przekonała się, że autobusy hybrydowe dobrze spisują się w intensywnym ruchu miejskim. Ale większość tras obsługiwanych przez PostAuto prowadzi przez obszary wiejskie i dostępne w Europie hybrydowe układy napędowe nie są przystosowane do specyfiki tego typu eksploatacji.

– Jednak, gdy jesienią 2008 r. Volvo Buses zaprezentowało swój równoległy napęd hybrydowy, oznajmiając, że może on być efektywnie wykorzystywany nie tylko w ruchu miejskim, ale także na liniach o większych odległościach między przystankami, natychmiast zamówiliśmy ten autobus – relacjonuje Werner Blatter.

Jego zdaniem, technologia hybrydowa ma dwie zasadnicze zalety: zapewnia niższe zużycie paliwa i mniejszy wpływ na środowisko naturalne. Obydwie są dla PostAuto równie ważne.
 
– Politycy i mieszkańcy Szwajcarii żądają, żebyśmy dokładali wszelkich starań, w celu zredukowania zużycia energii i emisji zanieczyszczeń. Jednocześnie nasza firma ma również określone wymagania dotyczące rentowności. Technologia hybrydowa zapewnia korzyści w obydwu tych obszarach.

Użytkownikiem zakupionego przez PostAuto nowego Volvo 7700 Hybrid będzie Steinerbus AG z Ortschwaben, miejscowości położonej niedaleko Berna. Steinerbus AG jest jedną z wielu firm realizujących przewozy pasażerskie w imieniu PostAuto.

– To niezwykle ekscytujące, być pierwszym użytkownikiem nowego autobusu hybrydowego – mówi właściciel firmy Dominik Steiner. – Moi kierowcy, mechanicy i ja – wszyscy lubimy testować nowe technologie i ciągle uczyć się czegoś nowego.

W chwili, gdy przygotowywano tę informację, firma posiadała nowy autobus zaledwie od kilku dni, lecz zarówno właściciel, jak i około 15 kierowców miało już okazję go wypróbować, a ich pierwsze wrażenia były pozytywne.

– Nie jest trudny w prowadzeniu, lecz ma nieco inną charakterystykę: wymaga łagodniejszego traktowania, żeby móc w pełni wykorzystać układ odzyskiwania energii hamowania.

Gdy Volvo Buses rozpoczynało prace nad napędem hybrydowym, oczekiwano redukcji zużycia paliwa nawet o 35 procent w ruchu miejskim i o około 20 procent na trasach międzymiastowych ze znacznie oddalonymi od siebie przystankami. Jednak testy eksploatacyjne wykazały, że rzeczywiste oszczędności w ruchu międzymiastowym sięgają 25 procent.

– Zgoda, jeździmy nim dopiero kilka dni, ale z naszych wstępnych obliczeń wynika, że zużycie paliwa w tym autobusie jest o około 25 procent niższe, niż w autobusach napędzanych wyłącznie silnikiem wysokoprężnym – mówi Dominik Steiner. Będzie bardzo dobrze, jeżeli utrzymamy ten poziom.