Volvo Buses otrzymało zamówienie na dostawę 12 autobusów z napędem hybrydowym do Norwegii

Norweski operator autobusowy Nettbuss zamówił 12 autobusów Volvo z napędem hybrydowym. To pierwsza firma w Skandynawii, która wprowadzi tego typu pojazdy do regularnej eksploatacji. Autobusy hybrydowe zużywają o 30% mniej paliwa.
Dziesięć spośród zamówionych przez Nettbuss autobusów Volvo 7700 Hybrid będzie użytkowanych w Trondheim, zaś dwa pozostałe – w Arendal na południu Norwegii. Nettbuss obserwował testy eksploatacyjne autobusów hybrydowych, prowadzone przez Volvo Buses w Goeteborgu i Londynie, a także prowadził samodzielnie testy w różnych miastach w Norwegii.

– Od dawna zamierzaliśmy wprowadzić do eksploatacji autobusy z napędem hybrydowym, gdy tylko odpowiednia technologia stanie się dostępna na rynku – mówi Arne Veggeland, dyrektor generalny Nettbuss AS. – Wreszcie nadszedł ten moment i cieszę się, że możemy wykonać kolejny krok w kierunku czystszego środowiska.

– Cieszę się, że sprzedaż autobusów hybrydowych zaczyna nabierać impetu – mówi Svenn-Åge Løkken, dyrektor Volvo Buses w Norwegii. – Jestem również zadowolony, że pierwszy kontrakt na dostawę autobusów hybrydowych zawarliśmy z Nettbuss, firmą mocno zaangażowaną w ochronę środowiska i jednocześnie jednym z naszych najważniejszych klientów.

Napęd hybrydowy w autobusie Volvo składa się z silnika wysokoprężnego o małej pojemności skokowej i silnika elektrycznego. Silnik elektryczny jest zasilany z akumulatorów doładowywanych w procesie odzysku energii podczas hamowania. Jest to układ hybrydowy równoległy, co oznacza, że obydwa silniki: elektryczny i spalinowy, mogą napędzać autobus równocześnie lub niezależnie od siebie.

Napęd hybrydowy szczególnie dobrze spisuje się w pojazdach zmuszonych do nieustannego zatrzymywania się i ruszania z miejsca i dlatego stanowi idealne rozwiązanie dla autobusów miejskich poruszających się w intensywnym ruchu drogowym. Zaletą układu równoległego jest m.in. znacznie niższe zużycie paliwa w przypadku większych odległości między kolejnymi przystankami.

Inną poważną zaletą napędu hybrydowego Volvo, jest wyłączanie silnika wysokoprężnego po zatrzymaniu się autobusu. Ruszanie z miejsca odbywa się wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego. Silnik wysokoprężny jest uruchamiany automatycznie po przekroczeniu prędkości 15–20 km/h. To wyjątkowo korzystne dla środowiska miejskiego rozwiązanie. Pasażerowie, piesi i kierowcy innych pojazdów nie są narażeni na hałas i spaliny. 

Na wiosnę Volvo dostarczy autobusy z napędem hybrydowym klientom z krajów, takich jak Szwajcaria, Austria, Niemcy i Dania. Seryjna produkcja autobusów z napędem hybrydowym rozpocznie się w kwietniu 2010 r. Dostawa 12 autobusów dla Nettbuss w Norwegii zostanie zrealizowana w lipcu.

8 stycznia 2010 r.

Aby uzyskać więcej informacji, skontaktuj się z rzecznikiem prasowym Volvo Buses: Per-Martin Johansson, tel.: +46 31 322 52 00, e-mail: per-martin [dot] johansson [at] volvo [dot] com