Nowe Volvo 8900 spełnia wysokie standardy ochrony środowiska

Nowy międzymiastowy autobus Volvo 8900 jest lżejszy, bardziej ekonomiczny i posiada rozwiązania ułatwiające jego konserwację. „Oferujemy naszym klientom autobus, który jest w jeszcze większym stopniu przyjazny dla środowiska, a także zmniejsza koszty operacyjne,” mówi Stefan Guttman, Dyrektor Volvo Buses ds. autobusów miejskich w Europie.
Wszyscy się zgodzimy, iż konieczne jest podjęcie poważnych kroków mających na celu zmniejszenie globalnego oddziaływania na środowisko. Na całym świecie politycy podejmują decyzje dotyczące sposobów zmniejszania emisji, które w dużym stopniu wpływają na sektor autobusowy.

Operatorzy autobusów muszą wybierać pojazdy o mniejszym zużyciu paliwa i mniejszej emisji niż do tej pory. Ponieważ transport autobusowy w mieście jest w dużej części finansowany z podatków, od operatorów autobusów również wymaga się większej wydajności świadczonych usług.

„Volvo 8900 rozwiązuje problemy związane z tymi wymaganiami,” mówi Stefan Guttman. „Volvo 8900 jest autobusem międzymiastowym o zmniejszonym poziomie oddziaływania na środowisko, który posiada szereg rozwiązań obniżających koszty operacyjne operatora.”

Zupełnie nowe nadwozie
Volvo Buses posiada obecnie w Europie dwa różne modele międzymiastowe: Volvo 8700, który jest konstruowany w zakładzie we Wrocławiu, ze stalowym nadwoziem, oraz Volvo 8500, który jest konstruowany w Säffle w Szwecji, z nadwoziem aluminiowym.

W nowym Volvo 8900 Volvo Buses stworzyło zupełnie nowe nadwozie wykonane z różnych materiałów, takich jak aluminium, stal, włókno szkalne i tworzywa sztuczne.

„Ten typ konstrukcji umożliwia wykorzystanie materiałów najlepiej dopasowanych do różnych funkcji,” mówi Manager Projektu Carl-Johan Ragnarsson. „W ten sposób udało nam się zmniejszyć wagę autobusu, jak również ułatwić operatorom prace związane z  konserwacją i naprawami oraz obniżyć ich koszt.”

Nadwozie zbudowane jest z aluminiowych profili, również dach został wykonany z aluminium. Główną zaletą aluminium jest mała waga oraz odporność na korozję. Moduł frontowy i tylny wykonane zostały ze stali, której zaletą jest podatność na formowanie w celu uzyskania atrakcyjnego designu.

„Panele boczne zostały wykonane z włókna szklanego i tworzyw sztucznych,” mówi Carl-Johan Ragnarsson. „Są one lekkimi materiałami, nadającymi gładkość i atrakcyjny wygląd bocznym panelom autobusów, a wymiana paneli bocznych w razie uszkodzenia jest wyjątkowo prostym zadaniem.”

Obniżona waga
Dzięki nowej konstrukcji, Volvo Buses udało się obniżyć wagę Volvo 8900 w porównaniu z jego poprzednikami. Redukcja wagi różni się w zależności od modelu, ale wynosi od 200 do 300 kilogramów. Dzięki obniżeniu wagi autobusy mogą przewozić większą liczbę pasażerów i zużywają mniej paliwa. Nowa, sztywna konstrukcja umożliwia kierowcy dobrą jakość jazdy, a pasażerom wysoki komfort.

„Wykorzystanie jednoczęściowego zamiast dwuczęściowego nadwozia, jak to jest praktykowane obecnie, będzie ułatwieniem dla klientów również jeżeli chodzi o usługi serwisowe,” mówi Stefan Guttman. „Mechanicy muszą zapoznać się tylko z jedną wersją, a liczba części zapasowych została znacznie zmniejszona. Rozwiązanie to będzie oferowało jeszcze więcej korzyści w kolejnych latach, jako że będziemy wykorzystywać ten sam typ nadwozia w kilku modelach naszych autobusów miejskich i międzymiastowych.”

Wykorzystanie jednoczęściowego nadwozia również zwiększa wydajność Volvo Buses. Firma może obecnie produkować Volvo 8900 w obu zakładach w Europie i podzielić produkcję pomiędzy nie w zależności od zapotrzebowania.

Stanowisko pracy kierowcy
Od kierowców autobusów obsługujących trasy miejskie i kursowe oczekuje się spełniania wysokich standardów. Muszą być całkowicie skupieni na drodze, by móc prowadzić bezpiecznie, jednocześnie jadąc zgodnie z napiętym rozkładem jazdy. Muszą również witać pasażerów w miły i przyjazny sposób. 

Sposób wykonywania pracy przez kierowców ma ogromny wpływ na doświadczenia pasażerów, a także na zużycie paliwa oraz samych autobusów, a tym samym na koszt związany z cyklem życia tych pojazdów.

„Dlatego właśnie włożyliśmy tyle wysiłku w stworzenie przestrzeni dla kierowcy, która zapewnia mu możliwie najlepsze rozwiązania gwarantujące dobre warunki pracy podczas długiej zmiany,” mówi Carl-Johan Ragnarsson.

Firma Volvo Buses przeprowadziła rozmowy z wieloma kierowcami autobusów, pozwoliła im przetestować różne modele, przygotowała symulacje danych i obliczenia matematyczne, a wszystko to w celu określenia najbardziej ergonomicznych rozwiązań.

Stanowisko kierowcy Volvo 8900 ma wiele regulowanych ustawień siedzenia i kierownicy, dopasowanych do potrzeb zarówno wysokich, jak i niskich kierowców. Regulacja została zainstalowana w miejscu wybranym przez kierowców.

Dla kierowcy autobusu największe znaczenie ma dobra widoczność, a w przypadku Volvo 8900 jest ona znakomita dzięki dużym oknom, trzyczęściowym lusterkom wstecznym oraz opcjonalnej kamerze ułatwiającej manewr cofania. Miejsce pracy kierowcy zostało zaprojektowane jako strefa spersonalizowana, wyposażona w duże przegródki na rzeczy osobiste kierowcy.

Duży wybór modeli
Volvo 8900 dostępne jest w różnych wersjach. Dla klientów, którzy potrzebują autobusu z miejscem na bagaż, dostępna jest wersja z normalną wysokością podłogi, do wyboru: 12,2 oraz 13,0 metra. Wyposażony został on w siedmiolitrowy silnik Volvo o mocy 290 koni mechanicznych. Ten siedmiolitrowy silnik jest również dostępny w modelu niskopodłogowym Volvo 8900, 4x2, w wersji 12,0 i 13,0 metrów.

Dla tych, którzy potrzebują przestrzeni dla większej liczby pasażerów, dostępna jest również wersja niskopodłogowa, 6x2, o długości 13,7 oraz 14,7 metrów. W przypadku tych wersji klient może wybrać silnik siedmio- lub dziewięciolitrowy o mocy 380 koni mechanicznych.

„Mamy klientów, którzy korzystają z naszych autobusów niskowejściowych typu bogie wyłącznie w mieście ze względu na możliwość zabrania do nich dużej ilości pasażerów,” mówi Stefan Guttman. „Dotąd mieliśmy w swojej ofercie jedynie silnik 12-litrowy, ale teraz klienci zamiast niego dostają silnik 7-litrowy, co znacznie zmniejsza zużycie paliwa.”

Volvo 8900 nie będzie dostępny w wersji przegubowej, chociaż, dla klientów potrzebujących tego typu autobusy międzymiastowe, firma nadal oferuje autobus przegubowy Volvo 8500 z pionowo montowanym 9-litrowym silnikiem umieszczonym z boku autobusu, pomiędzy dwiema przednimi osiami. Autobus przegubowy posiada również nowy przód z wydzieloną częścią dla kierowcy.

Małe zużycie paliwa ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia niskich kosztów związanych z cyklem życia autobusu, co z kolei przyczynia się do zmniejszenia oddziaływania na środowisko. Najnowsza generacja silników Volvo jest bardzo ekonomiczna, a wraz ze stworzeniem Volvo 8900, firmie udało się jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa dzięki mniejszej wadze autobusu oraz nowemu programowi zmiany biegów.

Jeszcze większa redukcja zużycia paliwa
Volvo 6x2 z 9-litrowym silnikiem został wyposażony w sprawdzony, ekonomiczny system zmiany biegów I-shift firmy Volvo, którego wydajność wzrosła po wprowadzeniu standardu Euro 5. W pozostałych modelach klienci mogą wybrać pomiędzy skrzynią biegów ZF i Voith z nowymi programami zmiany biegów Topodyn oraz Sensotop, które dostosowują zmianę biegów do topografii, w ten sposób jeszcze bardziej zmniejszając zużycie paliwa.

7- i 9-litrowe silniki spełniają standardy emisji Euro 5, a silnik 7-litrowy jest ponadto zgodny z EEV. Co więcej, 7-litrowy silnik może zostać wyposażony w filtr cząstek stałych, który dodatkowo zmniejsza ich emisję. Te dwa silniki są dostosowane do działania w 100% na biodieselu. 

Bezpieczeństwo jest jedną z kluczowych wartości firmy Volvo i przenika wszystkie działania przez nią podejmowane. Volvo 8900 jest stabilną konstrukcją spełniającą standard UE R66 dotyczący dachowania. Autobus posiada hamulce w pełni sterowane elektronicznie, a wersja bogie może zostać wyposażona w ESP.

Wszystkie siedzenia mogą zostać wyposażone w dwu- lub trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Komora silnika i systemy ogrzewania posiadają czujniki pożaru, a komory silnika można wyposażyć w automatyczny system gaszenia pożaru.

Alcoloc zaprojektowany dla autobusów
Celem zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów, Volvo opracowało zintegrowany system kamer, który można zainstalować we wszystkich wersjach Volvo 8900. Firma Volvo Buses opracowała również, specjalnie dla ruchu autobusowego, system alcohol lock uniemożliwiający jazdę po spożyciu alkoholu. Silnik można uruchomić bez alkomatu, ale hamulce pozostają zablokowane, jeżeli kierowca, po skorzystaniu z alkomatu, okaże się nietrzeźwy.

Korzyści dla klienta
 „Posiadanie niezawodnego autobusu o niskim zużyciu paliwa jest konieczne dla operatorów autobusów, by mogli prowadzić sprawnie działającą firmę, ale to nie wystarczy,” mówi Stefan Guttman. „Istnieje szereg innych czynników, które również wpływają na koszt cyklu życia pojazdu.” Dlatego właśnie Volvo Buses oferuje pakiet obejmujący usługi serwisowe dla Volvo 8900, który pozwala klientom utrzymać niskie koszty operacyjne.

Pakiet obejmuje umowę serwisową, w której Volvo Buses przyjmuje na siebie odpowiedzialność za konserwację pojazdu, a klient płaci stałą stawkę miesięczną. Klienci mogą wybrać blue contract, który przewiduje jedynie regularną konserwację po stronie Volvo lub gold contract, zgodnie z którym firma Volvo jest odpowiedzialna za wszystkie naprawy oraz części zapasowe.

Pakiet obejmuje również rozszerzoną gwarancję na nadwozie, kurs jazdy ekologicznej dla kierowców autobusów oraz system telematyczny umożliwiający monitorowanie zużycia paliwa przez autobus i kierowcę. Kierowcy, którzy mają wyjątkowo wysokie zużycie paliwa, mogą otrzymać pomoc w zakresie opanowania ekonomicznej i przyjaznej dla środowiska techniki jazdy.
 
Oficjalna prezentacja Volvo 8900 odbędzie się we wrześniu br. podczas Międzynarodowej Wystawy IAA 2010 w Hanowerze.