Nowe Volvo 7900 - lżejsze i bardziej ekonomiczne

Volvo Buses uruchamia obecnie produkcję nowego niskopodłogowego autobusu - Volvo 7900. Jedną spośród jego wielu zalet jest niska waga, która wpływa na redukcję spalania paliwa i sprawia, że autobus może przewieźć większą liczbę pasażerów.

Nowy miejski autobus Volvo 7900 posiada wiele cech wspólnych z autobusem Volvo 8900, którego produkcja ruszyła w ubiegłym roku. Oba modele mają taki sam kształt nadwozia i składają się do 70% z identycznych części.

„To będzie bardzo korzystne rozwiązanie dla klientów, którzy posiadają zarówno Volvo 7900 i Volvo 8900 w swoich flotach” – mówi Stefan Guttman, dyrektor ds. rozwoju Volvo Buses w Europie.

„Będą oni mogli korzystać w zasadzie z tych samych procedur konserwacji i napraw, w magazynach przechowywane będzie mniej części zamiennych, a mechanicy będą znali oba modele. To skróci czas pobytu autobusów w warsztatach i wydłuży ich czas użytkowania na drogach.”

Tak jak w Volvo 8900, nadwozie zbudowane jest z mieszanki różnych materiałów. Firma wybrała materiały najlepiej przystosowane do konkretnych funkcji. Konstrukcja nadwozia składa się ze skręconych ze sobą profili aluminiowych. Z aluminium jest wykonany również dach autobusu.

Główną zaletą aluminium jest to, że to lekki i odporny na korozję materiał. Moduł przedni i tylni wyprodukowane są ze stali, której łatwość formowania pozwala uzyskać atrakcyjny wygląd.
Aluminium i opatentowany sposób montażu spowoduje, że autobus będzie znacznie bardziej odporny na korozję. Takie rozwiązanie to również korzyść dla środowiska, ponieważ aż do 90% aluminium można odzyskać w procesie recyklingu.

Łatwiejsza konserwacja
Panele boczne wykonane są z włókna szklanego i różnych tworzyw sztucznych. Są to lekkie materiały, dzięki którym można uzyskać gładkie i atrakcyjne boki autobusu, a w przypadku uszkodzenia paneli łatwo je wymienić. W nowej konstrukcji wiele elementów jest skręcanych, dzięki czemu wiele napraw można przeprowadzić bez konieczności spawania.

„Wymiana elementów, które często ulegają uszkodzeniu np.: narożników zderzaka i okolicy nadkoli, będzie szybka i łatwa” – zapewnia Stefan Guttman.

Poprzednik tego modelu, Volvo 7700, produkowany był ze stali, a nowe rozwiązanie pozwoliło znacząco zmniejszyć jego wagę. Volvo 7900 w wersji hybrydowej jest przykładowo o 550 kg lżejszy od obecnej wersji.

„Dzięki temu, że autobusy stają się lżejsze, nasi klienci pozyskują przestrzeń, która pomieści więcej pasażerów i nadal będzie spełniała wymagania wagi” – przekonuje Stefan Guttman – „Autobus przegubowy Volvo 7900 z silnikiem gazowym będzie w stanie przewieźć o 14 pasażerów więcej niż jego poprzednik.”

Niższe zużycie paliwa
„Mniejsza waga oznacza także, że spadnie zużycie paliwa, co jest jednym z kluczowych czynników w osiągnięciu niskich kosztów eksploatacji.”

Zmniejszy się nawet już i tak bardzo małe spalanie paliwa w autobusach hybrydowych Volvo. Zużycie paliwa będzie do 37% niższe niż w modelach z silnikiem diesla, podczas gdy w obecnych modelach hybrydowych udaje się uzyskać oszczędność do 35%.

Sprzedaż autobusów hybrydowych przebiega bardzo pomyślnie. Do tej pory firma sprzedała około 300 autobusów hybrydowych, zarówno z modelu Volvo 7700 Hybrid jak i piętrowego Volvo Hybrid B5L.

Wiele miast europejskich zakupiło autobusy hybrydowe Volvo. Sprzedaje się je również w Brazylii, a zakończone powodzeniem próbne jazdy odbyły się w Ameryce Południowej i Meksyku, Chinach i Izraelu.

„Klienci są bardzo zadowoleni z niezawodności naszych autobusów hybrydowych, która jest analogiczna do niezawodności autobusów z silnikiem diesla” – mówi Stefan Guttman – „a zużycie paliwa jest tak niskie, jak zapowiadaliśmy.”

W przypadku nowego modelu Volvo 7900, wersja hybrydowa jest jednak tylko jedną z opcji do wyboru. Autobus oferowany jest z silnikami napędzanymi olejem napędowym lub biodieslem, gazem ziemnym lub biogazem. Można zakupić wersję 12-metrową lub 18-metrowy model przegubowy.

Olej napędowy, gaz, hybryda
Silnik diesla to paliwooszczędny Volvo D9B o mocy 260, 310 lub 360 KM. Silnik spełnia wymogi Euro V, a w ulepszonej wersji pojazdu przyjaznego środowisku (EEV) dostępny jest z filtrem cząstek stałych. Silnik gazowy to model Volvo G9B o mocy 300 KM, który może pracować zarówno na gaz ziemny jak i biogaz.

Klienci mogą wybrać wersję z automatyczną skrzynią biegów ZF lub Voith. Model hybrydowy Volvo 7900 ma tak samo wydajny hybrydowy układ napędowy jak poprzednio, z pięciolitrowym silnikiem diesla, silnikiem elektrycznym i skrzynią biegów Volvo I-shift.

Przed kierowcami obsługującymi autobusy miejskie i liniowe stoją duże wyzwania. Muszą oni całkowicie skoncentrować się na ruchu drogowym, aby zapewnić bezpieczną jazdę, a jednocześnie sprostać często napiętemu rozkładowi jazdy i obsługiwać pasażerów w przyjazny i miły sposób.
Sposób, w jaki kierowcy wypełniają swoje obowiązki ma wpływ na komfort pasażerów, pobór paliwa oraz poziom zużycia autobusu, a tym samym na koszty całego cyklu życia autobusu.

Ergonomiczne miejsce kierowcy
Przy opracowywaniu modeli Volvo 7900 i Volvo 8900, firma Volvo Buses dołożyła wszelkich starań, aby stworzyć miejsce kierowcy, które zapewni mu najlepsze warunki do tego, by dobrze wykonywał swoją pracę podczas długich zmian.

Firma odbyła rozmowy z kierowcami i udostępniła im do przetestowania różne wersje. Wykonano także symulacje komputerowe i obliczenia, a wszystko to w celu znalezienia najbardziej ergonomicznych rozwiązań.

Miejsce kierowcy w Volvo 7900 ma wiele opcji regulacji fotela i kierownicy, tak aby można je było dopasować do wzrostu wszystkich użytkowników, zarówno wysokich jak i niskich. Regulacja została umieszczona w miejscu wskazanym przez kierowców.

Niezwykle ważna dla kierowcy autobusu jest niezakłócona widoczność. Widoczność w Volvo 7900 jest doskonała dzięki dużej powierzchni okien, trzyczęściowym lusterkom wstecznym oraz opcjonalnej tylnej kamerze. Miejsce kierowcy posiada swoją własną strefę klimatyzacyjną oraz sporo miejsca na osobiste rzeczy kierowcy.

Bezpieczeństwo przede wszystkim
Bezpieczeństwo jest jedną z kluczowych wartości Volvo, co znajduje odbicie we wszystkich działaniach firmy. Volvo 7900 tworzy głównie stabilna konstrukcja zgodna z wymogami UE dotyczącymi testów dachowania R66. Autobus posiada elektronicznie sterowane hamulce.

Wszystkie fotele mogą być wyposażone w dwu- lub trzy-punktowe pasy bezpieczeństwa. Komora silnika i elektryczna nagrzewnica posiadają czujniki przeciwpożarowe, a dodatkowo w komorze silnika można zamontować system zraszaczy.

W celu zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów, Volvo opracowało zintegrowany nadzór kamer, który można zainstalować we wszystkich modelach Volvo 7900. Volvo Buses opracowało również odpowiednią dla ruchu autobusowego blokadę zapłonu w przypadku wykrycia oparów alkoholu. Silnik można uruchomić bez alkomatu, ale hamulce pozostaną zablokowane, jeśli alkomat wykaże, że kierowca jest nietrzeźwy.

Volvo 7700 został wyprodukowany w Polsce w fabryce we Wrocławiu. Volvo 7900 będzie produkowany w tym samym zakładzie, ale ponieważ posiada on taką samą linię nadwozia jak Volvo 8900, może być w przyszłości również produkowany w fabryce w Säffle, w Szwecji.