Nowy autobus elektryczny Volvo: Zaprojektowany, aby zapewnić pasażerom przyjemną podróż

Zachęcenie większej ilości osób do korzystania z transportu publicznego jest jednym z najważniejszych aspektów mających na celu zapewnienie w przyszłości zrównoważonego transportu oraz zrównoważonych miast. Volvo wkracza w przyszłość ze swoim nowym autobusem elektrycznym, dbając nie tylko o środowisko, ale również o design i rodzaj wykorzystywanych materiałów. Jasne i przestronne wnętrze ze współgrającymi ze sobą zestawieniami kolorystycznymi, wygodne fotele wykonane z naturalnych materiałów, możliwość naładowania telefonu komórkowego i surfowania w internecie w trakcie jazdy - to tylko niektóre z cech pojazdu, które mają za zadanie zachęcić pasażerów do podróży.

- Podróż autobusem powinna być po prostu przyjemna. Pasażerowie powinni mieć pozytywne odczucia z jazdy oraz możliwość konstruktywnego wykorzystania czasu spędzonego w pojeździe. Poza tym wsiadanie i wysiadanie musi być jak najłatwiejsze - mówi Dan Frykholm, Design Director w Volvo Buses.

Elektryczny autobus już swoim wyglądem zapowiada niezwykłą przejażdżkę - i to nie tylko ze względu na bezemisyjną i cichą jazdę. Spójny i przyjemny wygląd zewnętrzny sprawiają, że autobus jest postrzegany pozytywnie w każdym wrażliwym środowisku miejskim. Cechy te są również zauważalne w środku. Szerokie, centralnie umieszczone drzwi oraz niskie wejście ułatwiają dostanie się do pojazdu i wyjście z niego.

Wystrój wnętrza autobusu jest jasny i przestronny. Tuż obok drzwi znajduje się duża przestrzeń idealna dla wózków dziecięcych lub osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Z przodu pojazdu zamontowano kilka składanych siedzeń, które podczas godzin szczytu można zsunąć i zablokować w złożonej pozycji, aby pomieścić większą ilość stojących pasażerów. Materiały i kolory całego wnętrza zostały dobrane ze szczególną troską.

- Aby stworzyć ciepłą atmosferę i poczucie przestronności w środku autobusu, wykorzystaliśmy biały, łukowaty dach wykonany z akrylu, w którym zamontowano oświetlenie dające przyjemne światło - opisuje Dan Frykholm.

W pozostałej części wnętrza dominują modne odcienie zieleni, która odzwierciedla ekologiczność autobusu i dodatkowo koresponduje z zielonym kolorem nadwozia. Wspólny graficzny wzór można zaobserwować na zewnątrz i wewnątrz pojazdu - jest to zarys miasta, który ukazuje obszar pracy autobusu. Deseń obecny jest również na obiciach siedzeń.

Zrównoważona jakość
- Skupiliśmy się na harmonii całości, tworzącej miłą atmosferę wewnątrz autobusu. Wzory i kolory są dość dyskretne, jednakże przy bliższym spojrzeniu można dostrzec dbałość o najdrobniejsze szczegóły.  Nawet dobór materiałów przyczynia się do wzmocnienia dobrego doświadczenia z jazdy. Całkowicie skupiliśmy się zrównoważonej jakości - mówi Ingrid Karlsson, odpowiedzialna za design materiałów wykorzystanych w elektrycznych autobusach.

Tapicerka siedzeń jest tego idealnym przykładem - to żakardowa tkanina ze stuprocentowej wełny. - Wełna jest trwałym i naturalny materiałem, który dobrze się prezentuje i na którym wygodnie się siedzi. Gdy na zewnątrz jest chłodno - grzeje, a kiedy gorąco - chłodzi. Ponadto jest praktyczna i odporna na brud oraz wilgoć. Nadzwyczaj pasuje do autobusu zaprojektowanego dla zrównoważonego transportu.

Zadanie przeistoczenia życzeń projektantów w funkcjonalną tkaninę zostało powierzone tkalni Bogesunds w Ulricehamn. Zakład posiada długoletnie doświadczenie z zakresu opracowywania złożonych tkanin, nie tylko dla przemysłu motoryzacyjnego.

- Wyraźnie widzimy jak wielką uwagę producenci autobusów, pociągów czy samolotów przykładają do wystroju wnętrz, który ma przyciągnąć pasażerów.  Większą część pracy z tym związanej można wykonać jedynie przy użyciu odpowiedniego światła i materiałów -  dobrym tego przykładem jest nowa tapicerka Volvo - mówi Tobias Torsborn, Sales Manager Transport w tkalni Bogesunds.

Dla mobilnego życia w mieście
Przejazd transportem miejskim powinien być postrzegany jako przyjemna podróż z punktu A do punktu B. Nawet jeśli pasażer spędza w pojeździe tylko chwilę, powinien mieć możliwość wykorzystania tego czasu w jak najbardziej efektywny i elastyczny sposób - poprzez pracę, surfowanie w internecie czy też ładowanie telefonu komórkowego. Elektryczny autobus Volvo wszystko to umożliwia. Zbudowany jest dla mobilnego stylu życia, w najszerszym tego słowa znaczeniu.

Elektryczny autobus Volvo jest częścią ElectriCity
Obecnie autobus elektryczny Volvo jest testowany w regularnym ruchu miejskim na trasie 55 w Göteborgu. To część ElectriCity - wspólnego przedsięwzięcia stowarzyszenia badawczego, przemysłu oraz społeczeństwa, mającego na celu rozwój, przedstawienie oraz ocenę nowych rozwiązań dla zrównoważonego transportu następnej generacji. Wśród uczestników projektu znajdują się Grupa Volvo, Chalmers, Szwedzka Agencja Energii,  region Västra Götaland, Västtrafik, Keolis, miasto Göteborg, Göteborg Energi, Park Naukowy Lindholmen oraz Park Naukowy Johanneberg. 

 - link do zdjęcia w wysokiej rozdzielczości
 - link do zdjecia w wysokiej rozdzielczości