Pierwszy elektryczny autobus Volvo już teraz na ulicach Göteborga

Cichy, bezemisyjny i przyjazny pasażerom - nowy autobus elektryczny Volvo jest obecnie testowany po raz pierwszy w regularnym ruchu miejskim w Göteborgu.
Pierwszy elektryczny autobus Volvo już teraz na ulicach Göteborga

Przed oficjalną premierą, która będzie miała miejsce 15 czerwca pozostało jeszcze wykonanie pewnych szlifów technologicznych oraz przeprowadzenie szkoleń dla  kierowców. Co więcej, autobus zostanie pokazany podczas renomowanych targów transportu publicznego w Mediolanie.

W połowie czerwca rozpoczną się przewozy na trasie 55 pomiędzy Lindholmen a Chalmers/Johanneberg w Göteborgu. Nowa trasa będzie obsługiwana przez trzy w pełni elektryczne autobusy oraz siedem elektrycznych hybryd; wszystkie dostarczone przez Volvo Buses.

Pojazdy są wyposażone w akumulatory, które można szybko naładować korzystając ze źródeł odnawialnej energii elektrycznej dostępnych na stacjach końcowych. Zużycie energii w przypadku autobusów elektrycznych jest o około 80 procent niższe w porównaniu z autobusami z silnikiem diesla.  Nowa trasa jest wynikiem wspólnego przedsięwzięcia znanego pod nazwą ElectriCity, które rozwija, prezentuje oraz ocenia innowacyjne rozwiązania dla zrównoważonego transportu publicznego przyszłości.

Przed rozpoczęciem regularnych przejazdów nowy autobus elektryczny Volvo zostanie również zaprezentowany na dużych targach transportu publicznego UITP w Mediolanie, w dniach od 8 do 10 czerwca. W targach UITP biorą udział kupcy z sektora transportu publicznego z całego świata, którzy poszukują najnowszych osiągnięć w tej branży.

- Obecnie przeprowadzamy ostatnie testy, aby zapewnić, że wszystko będzie działało jak powinno, kiedy rozpoczną się regularne przewozy. Jest to ważny etap w zakresie rozwoju nowych rozwiązań dla zelektryfikowanych autobusów. Cicha i całkowicie bezemisyjna praca przyczyni się do polepszenia środowiska miejskiego oraz zmniejszenia wpływu na środowisko, jednocześnie zapewniając pasażerom przyjemniejszą podróż - mówi  Håkan Agnevall, Prezes Volvo Buses.

Życzenia pasażerów pod wieloma względami również wpłynęły na wygląd nowych autobusów elektrycznych.

- Przykładowo do pojazdu można szybko i wygodne wejść, jak i z niego wyjść dzięki szerszym drzwiom z niskim wejściem pośrodku autobusu. W tej części pojazdu znajduje się również obniżona, płaska podłoga, która ułatwia podróż pasażerom z wózkami dziecięcymi lub osobom poruszającym się na wózkach  inwalidzkich.

Celem projektantów Volvo było nadanie autobusom nowoczesnego wyglądu i zapewnienie przyjaznej atmosfery w podróży. Wnętrze jest jasne i przestronne, a umieszczone w pojeździe gniazdka pozwalają pasażerom na ładowanie telefonów komórkowych. W autobusie działa Wi-Fi. Pomimo tego, że autobus ma tylko 10,7 metrów długości (ponad metr mniej od konwencjonalnego autobusu), może on pomieścić do 86 pasażerów. Centralnie umieszczony fotel kierowcy zwiększa pojemność pasażerską pojazdu.

Wprowadzenie na rynek komercyjny w 2017 roku
Gama zelektryfikowanych autobusów Volvo Buses obejmuje wcześniej wprowadzoną na rynek hybrydę Volvo 7900, która stanowi wielki sukces komercyjny z ponad dwoma tysiącami sprzedanych sztuk oraz elektryczną hybrydę Volvo 7900, wprowadzoną na rynek jesienią 2014 roku. W przeciwieństwie do powyższych, nowy autobus elektryczny jest pojazdem koncepcyjnym. Seryjna produkcja w całości elektrycznych autobusów Volvo zaplanowana jest na 2017 rok.

Elektryczny autobus jest częścią ElectriCity
Przejazdy elektrycznych autobusów na trasie 55 w Göteborgu są wynikiem ElectriCity, wspólnego przedsięwzięcia, które zostało podjęte przez stowarzyszenia badawcze, urbanistów oraz planistów z sektora przemysłu w celu rozwoju, zaprezentowania oraz oceny zrównoważonego transportu publicznego następnej generacji. Wśród uczestników znajdują się: Grupa Volvo, Chalmers, Szwedzka Agencja Energii,  region Västra Götaland, Västtrafik, Keolis, miasto Göteborg, Göteborg Energi, Park Naukowy Lindholmen oraz Park Naukowy Johanneberg.