Szwedzkie miasto Värnamo stawia na elektryczne autobusy hybrydowe Volvo

Firma Volvo Buses otrzymała zamówienie na cztery elektryczne autobusy hybrydowe Volvo 7900 Electric Hybrid od miasta Värnamo, leżącego w południowej części Szwecji. Dzięki temu, od jesieni 2017 roku cały transport publiczny tego małego miasta (zamieszkanego przez 19 tysięcy ludzi) będzie składał się z autobusów zelektryfikowanych, czyniąc Värnamo miastem wyjątkowym pośród wszystkich innych miast Szwecji.
Volvo Electric Hybrid

„Fakt, że Värnamo zdecydowało się odegrać wiodącą rolę w stworzeniu systemu zrównoważonego transportu publicznego za sprawą naszych autobusów hybrydowych, jest wydarzeniem zarówno imponującym, jak i przynoszącym naszej firmie wiele satysfakcji. Autobusy zasilane elektrycznie są przyszłością zarówno dla dużych, jak i małych miast." - mówi Martin Spjern, Kierownik ds. Obsługi Kluczowych Klientów w Skandynawii w Volvo Buses.

Elektryfikacja usług autobusowych w Värnamo sprawi, że transport publiczny stanie się bardziej atrakcyjny, przyczyni się do poprawy środowiska miejskiego, redukując hałas i zanieczyszczenia powietrza. Tym samym, autobusy będą kursowały częściej, co wpłynie na poprawę dostępności, zostanie też zbudowany nowy pas autobusowy. Celem jest czterokrotne zwiększenie liczby kursów w transporcie publicznym w ciągu trzech lat.

„Dzięki temu posunięciu, stawiamy kolejny krok w kierunku budowania atrakcyjnego miasta przyszłości, skupiając się na rozwoju i uwzględniając wzrost populacji w mieście (wzrost do 40.000 do 2035 roku)." - mówi Behnam Sharo, architekt miasta Värnamo.

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z inwestycji. Pokazuje ona, że możemy być w czołówce pod względem nowych technologii, mimo że nie jesteśmy jednym z trzech największych miast Szwecji." - mówi Rune Backlund, regionalny polityk.

Gotowe rozwiązanie dla cichej i ekologicznej pracy
Elektryczny Autobus Hybrydowy Volvo 7900 pracuje cicho z wykorzystaniem energii elektrycznej i nie emituje żadnych spalin przez prawie 70 procent swojej trasy. Ładowanie baterii na stacji ładowania trwa od 3 do 4 minut z wykorzystaniem systemu znanego jako Opportunity Charging (system doładowań). W porównaniu z autobusami zasilanymi olejem napędowym, elektryczne autobusy hybrydowe zużywają około 60 procent mniej energii. Autobusy działające na terenie Värnamo będą zasilane odnawialną energią elektryczną oraz paliwem HVO, redukując emisję dwutlenku węgla o 90 procent.

Cztery elektryczne autobusy hybrydowe wraz ze stacją ładowania ABB zostaną dostarczone jako gotowe rozwiązanie, a firma Volvo będzie odpowiedzialna za konserwację autobusów i ich baterii przy stałym koszcie miesięcznym.

Program zelektryfikowania transportu publicznego miasta Värnamo jest efektem wspólnych wysiłków gminy Värnamo i dostawcy usług transportu publicznego dla hrabstwa - Jönköpings länstrafik. Operatorem transportu będzie firma Nettbuss.

Elektryczne autobusy hybrydowe oraz autobusy elektryczne Volvo są już używane w transporcie miast takich jak: Göteborg, Sztokholm, Hamburg, Luksemburg oraz Kurytyba.

Elektryczna hybryda Volvo 7900
• Nawet 70% czasu pracy na silniku elektrycznym.
• Cicha i bezemisyjna praca na silniku elektrycznym.
• Zużycie energii niższe o 60% (1) w porównaniu z autobusem z silnikiem diesla.
• Emisja dwutlenku węgla niższa o 75–90% (1) w porównaniu z konwencjonalnymi autobusami z silnikiem diesla, w zależności od wykorzystywanego paliwa.
• Wyposażone w silnik elektryczny, akumulatory oraz mały silnik diesla.
• Ładowanie akumulatorów trwa około 3-4 minut.

1) Przybliżona wartość przy trasie autobusu o długości 10 kilometrów, w porównaniu z autobusem z silnikiem diesla Euro 6.

Stacja ładowania autobusów od ABB (ABB OppCharge)
• Otwarty interfejs pomiędzy stacjami ładowania i pojazdami
• Moc ładowania 150 kW lub 450 kW
• Odwrócony pantograf na pylonie ładującym umożliwia wykorzystanie taniego i lekkiego interfejsu na dachu autobusu.
• Ładowanie przez pantograf z komunikacją pomiędzy pojazdem i stacją ładowania dzięki WiFi