Hybrydowe autobusy Volvo w Grudziądzu

Volvo Polska dostarczyło siedem miejskich autobusów hybrydowych typu plug-in (tzw. elektryczne hybrydy) do Grudziądza. Volvo wyposażyło też miasto w dwie stacje szybkiego ładowania - na trasie autobusów oraz siedem stacji wolnego ładowania - w zajezdni.

1860x1050grudziadz

Autobusy Volvo 7900 Electric Hybrid przyjechały do Grudziądza bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie są projektowane i produkowane seryjnie od 2010 roku. Pomieszczą 90 pasażerów, zostały wyposażone m.in. w klimatyzację, system elektronicznej informacji pasażerskiej, system lokalizacji pojazdu, monitoring wizyjny, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, bezprzewodowy Internet WiFi czy system detekcji oraz gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania.

Odebraliśmy siedem nowych autobusów hybrydowych, które będą poruszać się po naszym mieście. To ekologiczne rozwiązanie i krok w kierunku nowoczesności. Komunikacja miejska jest jednym z najważniejszych aspektów funkcjonowania każdego miasta. Chciałbym, żeby w tej sferze Grudziądz cały czas się rozwijał i aby grudziądzanie jeszcze chętniej decydowali się na podróż środkami komunikacji publicznej, powiedział Maciej Glamowski, Prezydent Grudziądza.

– Cieszymy się, że Grudziądz dołącza do grona miast stawiających na elektromobilność i ekologiczny transport publiczny, a mieszkańcy mogą korzystać z nowoczesnych i przyjaznych środowisku autobusów Volvo. Napęd elektryczno-hybrydowy bardzo dobrze sprawdza się w ruchu miejskim - dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego pojazdy mogą poruszać się całkowicie bezemisyjnie na wielu odcinkach trasy, a co za tym idzie - zużywają mniej paliwa, emitują mniej zanieczyszczeń, są ciche, powiedział Marek Gawroński, Wiceprezes Volvo Polska ds. Relacji z Sektorem Publicznym.

Niski poziom hałasu to nie jedyna zaleta autobusów Volvo 7900 Electric Hybrid. Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywają o 60% mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90% Dla porównania - tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40% mniej paliwa i emitują 40-50% mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.


Hybrydy plug-in to jeden z trzech rodzajów zelektryfikowanych autobusów miejskich, które Volvo dostarcza do polskich miast. Tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. nocą w zajezdni. Oba rozwiązania zostaną zastosowane w Grudziądzu – w mieście powstały dwie stacje szybkiego ładowania oraz siedem stacji wolnego ładowania – w zajezdni.

W przypadku hybryd plug-in istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko- bądź zeroemisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali czy osiedli mieszkaniowych. 

– Z perspektywy miast to rozwiązanie wydaje się być bardzo interesujące, pozwala na zupełnie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zeroemisyjnych, wolnych od spalin – elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w pełni elektrycznego w takich strefach. Co więcej – autobus taki może mieć np. przystanek wewnątrz galerii handlowej – gdzie będzie się poruszał wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a więc cicho i bezemisyjnie – mówi Marek Gawroński.

Grudziądz to kolejne miasto, które zdecydowało się na zelektryfikowane autobusy miejskie Volvo. Hybrydy Volvo kursują dziś na regularnych liniach w Krakowie, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, Białymstoku, Krośnie, Lesznie, Kędzierzynie-Koźlu i Warszawie. W najbliższym czasie hyrydowe autobusy Volvo trafią jeszcze do Ełku. W sumie Volvo dostarczyło do tej pory ze swojej wrocławskiej fabryki ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.

Related News

Autobusy elektryczne Volvo pojadą z Wrocławia do Bodö na dalekiej północy Norwegii

Volvo dostarczy ze swojej wrocławskiej fabryki miejskie autobusy elektryczne do najbardziej wysuniętego na północ operatora autobusów elektrycznych na świecie. Miasto Bodö, położone na dalekiej północy Norwegii - za kołem podbiegunowym, złożyło ...

Volvo Buses zdobywa nagrodę „Najlepszy autobus” w trzech kategoriach w konkursie ETM Awards 2020

Autobusy Volvo – turystyczny, międzymiastowy i elektryczny - otrzymały nagrody „Best Travel High Decker”, „Best Intercity Bus” i „Best Electric Bus” podczas rozdania ETM Awards, w Stuttgarcie w Niemczech. 

...

Norweskie miasta inwestują w przyszłość, stawiając na elektryczne autobusy Volvo z Wrocławia

Norweskie miasta podążają drogą elektryfikacji transportu publicznego. Firma Vy Buss Norge złożyła ostatnio zamówienie na dużą liczbę elektrycznych autobusów Volvo, które będą woziły pasażerów w miastach Drammen i Ålesund. Dostawa rozpocznie ...